måndag 15 april 2024

Mitt namn är Firekeeper, Angeline Boulley

Titel
: Mitt namn är Firekeeper
Serie: -
Författare: Angeline Boulley
Utgivningsår: 2021
Förlag: Gondol
Sidor/tid: 15 timmar 54 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Siham Shurafa

Handling:
Daunis Fontaine, oregistrerad stammedlem av blandad härkomst, har aldrig riktigt passat in; varken i sin hemstad eller på det närliggande Ojibwa-reservatet. En familjetragedi har fått henne att lägga studiedrömmarna åt sidan, nu tar hon hand om sin sköra mamma. Den enda ljuspunkten i tillvaron är Jamie, det lokala hockeylagetscharmerande men något hemlighetsfulle stjärna. Men ett chockerande mord blir startskottet på en brottsutredning där Daunis motvilligt går med på att jobba under täckmantel för FBI. Det hon upptäcker tvingar henne till att omvärdera vad det innebär att vara en ojibwa, och vad det innebär att vara en Firekeeper.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Varför har jag inte läst denna förut? Den syntes ju överallt ett tag, men nu var det längesedan jag såg någon rekommendera den. Den är helt klart värd att komma fram i rampljuset igen. 

Boken är intressant, då jag får lära mig nya saker om en del urinvånare i Usa och Kanada. Till exempel att de utsatts för samma saker som Samer i Sverige som man kan läsa om i Ann-Helen Laestadius bok Straff.

Boken griper tag för att jag gillar Daunis och de hon har runt omkring sig vilket gör att jag berörs av det de är med om. 

Boken är spännande eftersom mycket sätts på spel när folk dör av de droger som flödar och Daunis riskerar så mycket när hon får jobba under täckmantel.

Mitt i alltihop är det lite låtsas dating och på det spelas det hockey och det påminner lite om Fredrik Backmans Björnstad. Det hela blir en riktigt bra bok som överraskade mig. Vilken tur att jag fick ett ryck och läste denna.

Du kanske också vill läsa om:

Björnstad, Fredrik Backman

Laestadius Ann- Helén Straff 

The Hate U Give, Angie Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar