torsdag 5 september 2019

The Hate U Give, Angie Thomas

Titel: The Gate U Give
Originaltitel: The Gate U Give
Serie: -
Författare: Angie Thomas
Utgivningsår: 2017
Förlag: Whole Story Audiobooks
Sidor/tid: 11 timmar 39 minuter
Genre: Ungdom, fördomar, sorglig
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Bahni Turpin

Handling:
Sextonåriga Starr Carter lever i två världar: den fattiga förorten där hon bor och den fina privatskolan inne i stan. Hennes tillvaro krossas när hon blir ensamt vittne till hur polisen skjuter ihjäl hennes barndomsvän Khalil.

Trycket på Starr är hårt, både från polisen och från orten som kräver rättvisa och upprättelse för Khalil. Men även från de som inte vill att Starr ska vittna och de är tydliga med vad hennes vittnesmål skulle innebära. Vad Starr än väljer kommer det att få enorma konsekvenser för såväl hennes eget liv som människorna hon vuxit upp med.

Mina tankar:
Det här var en väldigt tragisk och sorglig läsning. Men ändå så viktig, då den är så långt från min trygga bubbla som jag växt upp i. Jag blir snabbt engagerad i vad som sker och det är lättläst och tillgängligt, men så informativt och tragiskt. Den väcker så mycket tankar och känslor och är nog en bra bok att ha läst och funderat över. Jag kan förstå varför den har blivit så populär.

The Hate U Give är en lättläst bok om en tungt ämne.

Betyg: 4/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar