lördag 27 april 2024

Uprooted, Naomi Novik

Titel
: Uprooted
Serie: -
Författare: Naomi Novik
Utgivningsår: 2015
Förlag: Macmillan Digital Audio
Sidor/tid: 17 timmar 20 minuter
Genre: Fantasy
Språk: Engelska, Unga vuxna

Ljudbok
Inläsare: Katy Sobey

Handling:
Agnieszka loves her village, set deep in a peaceful valley. But the nearby enchanted forest casts a shadow over her home. Many have been lost to the Wood and none return unchanged. The villagers depend on an ageless wizard, the Dragon, to protect them from the forest's dark magic. However, his help comes at a terrible price. One young village woman must serve him for ten years, leaving all they love and value behind.

The next choosing is fast approaching, and Agnieszka fears her dearest friend Kasia will be picked next, for she's everything Agnieszka is not – beautiful, graceful and brave. Yet when the Dragon comes, it's not Kasia he takes . . .

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Hur jag upplevde den här boken påverkades av att jag började lyssna på den när jag hade feber och mådde rätt dåligt. Boken borde vara min typ av bok och egentligen är det nog inget fel på boken, men jag kom aldrig in i den som jag önskat. Kanske var det feberdimmorna som gjorde det, men de försvann ju tillslut och ändå gick det inte bättre. 

Handlingen är spännande, med levande onda skogar som växer och förpestar allt i sin närhet. Att en ung kvinna skall tas till Drakens torn vart tionde år är också spännade, men jag fattade aldrig riktigt varför eller varför han ens kallades draken den där gamla gubben i en ung mans kropp. Det är också här som jag känner att måttet är rågat med den här typen av handling. Den urgamla gubben, som förvisso har en ung mans kropp, som får ihop det med en tonårstjej. Det känns inte ok längre, jag blir mer och mer frustrerad på den här iden. Den finns i Twilightböckerna, Skönheten och odjuret och For the Wolf av Hannah Whitten och det är de jag kommer på på rak arm. Jag har nog egentligen aldrig brytt mig om detta förut, men när jag börjar fundera över det känns det inte så fräscht längre. 

Det låter som att jag inte gillade boken alls och det stämmer inte. Den var kanske bara inte så bra som jag hade hoppats, men jag känner ändå att jag vill pröva fler böcker från samma författare.

Du kanske också vill läsa om:

Whitten Hannah For the Wolf (Wilderwood #1) 

Spooner Meagan Hunted 

Vincent Rachel Red Wolf 

Higgins Wendy The Great Hunt (Eurona Duology #1) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar