tisdag 16 april 2024

Tisdagstrion V 16: Yrken med uniform

Ugglan & Boken har återigen ett tema för tisdagstrion. Idag är det: Yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag (Uniformens dag den 17/4)

Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen
Första boken i serien på 10 böcker heter Kvinnan i rummet. Serien är en av de bästa kriminalserier jag läst. Jag har ganska nyligen läst ut sista boken i serien och det var en riktigt bra avslutning av avdelning Q. Den största behållningen av serien är Carl Mörck, Hafez el-Assad, Rose och Gordon och deras kemi och liv. Jag kommer framför allt sakna Assad som är en riktigt härlig karaktär. Nu har ju inte poliserna på avdelning Q uniform till vardags, men det finns ju poliser som har det.

Kriminalinspektör Carl Mørck är tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är oskadd men plågas av skuldkänslor gentemot sina kollegor.

Den unga och lovande politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning lyckas inte hitta de skyldiga.

Carl Mørck och hans assistent Hafez el-Assad får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande och snart börjar det hända saker. De är en hänsynslös förbrytare på spåren. Kommer de att hitta galningen innan det är för sent?

The Pull of the Stars av Emma Donoghue
Den här boken utspelar sig bara under några dagar. Ändå är den gripande och absorberande. Vi får vara med under en pandemi på en avdelning där sjuka kvinnor snart skall föda. Sjukvården har inte riktigt den standarden den har idag och
Sjuksköterskorna har uniform.
Jag kommer ihåg att jag gillade denna boken men blev lite besviken på slutet som var lite abrupt.

Dublin, 1918. In a country doubly ravaged by war and disease, Nurse Julia Power works at an understaffed hospital in the city centre, where expectant mothers who have come down with an unfamiliar flu are quarantined together. Into Julia's regimented world step two outsiders: Doctor Kathleen Lynn, on the run from the police, and a young volunteer helper, Bridie Sweeney.

In the darkness and intensity of this tiny ward, over the course of three days, these women change each other's lives in unexpected ways. They lose patients to this baffling pandemic, but they also shepherd new life into a fearful world. With tireless tenderness and humanity, carers and mothers alike somehow do their impossible work.

Städerskan, Nita Prose
Städerskor på hotell brukar väl ha uniform, har de inte. Den här boken har absolut sina intressanta delar och är spännande, där slutet enligt min mening är riktigt bra. 

Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen...

19 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Har läst en bok i Adler-Olsens serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du ett helt gäng bra böcker kvar att läsa. :)

      Radera
  2. nya titlar, kul att städerskan kom med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, städerskan kanske inte är den första man tänker på. :)

      Radera
  3. Bra variation på uniformer, tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Städerskan blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har visst kommit en uppföljare på den om man tyckte om första boken.

      Radera
  5. har inte läst någon av dina en jag känner igen alla tre.

    SvaraRadera
  6. Städerskan har jag varit sugen på att läsa länge nu. Får se om jag gör det någon gång 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte lätt att hinna med alla böcker man är intresserad av.

      Radera
  7. Städerskan är jag nyfiken på

    SvaraRadera
  8. Förr hade nog städerskor finare uniform, nu har de nog arbetskläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt. Kan nog vara lättare att arbeta i arbetskläderna än i de städuniformer jag ser framför mig.

      Radera
  9. Varierande uniformer! Städerskan var ny för mig, men den lockar!

    SvaraRadera
  10. Hafez al-Assad var Syriens president 1971-2000...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag faktiskt inte koll på. Har författaren snott det namnet kanske!?!

      Radera