måndag 8 april 2024

Andnöd, Amy McCulloch

Titel
: Andnöd
Serie: -
Författare: Amy McCulloch
Utgivningsår: 2022
Förlag: Modernista (2024)
Sidor/tid: 12 timmar 48 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Ellen Jelinek

Handling:
Journalisten Cecily Wong gör sig beredd att bestiga världens åttonde högsta berg, Manaslu i Himalaya, men viktigast för henne är att få följa den världsberömde bergsbestigaren Charles McVeigh. Hon har satsat allt för storyn: relationer, besparingar och sinnesfrid. Artikeln är hennes sista chans att slå igenom.

Tragedin är ett faktum när en av deltagarna förolyckas, och Cecily börjar frukta för sin och de andras säkerhet. Ett tält som tillhör en okänd klättrare tyder på att de inte är ensamma på berget och ett hotfullt, anonymt meddelande orsakar tryckt stämning i gruppen.

När ännu en av expeditionens deltagare hittas död är det för sent att vända tillbaka. De är strandsatta i en av världens mest otillgängliga och isolerade regioner. Ändå är hårt väder, bråddjupa stup och tunn luft ingenting mot den fara som lurar mitt ibland dem. Det finns en mördare på berget, redo att förgöra dem - en efter en.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken snubblade jag över när jag kollade efter andra böcker. Av någon anledning läste jag jag vad den handlade om och tänkte att den lär spännande och så vips hade den hamnat högt upp på attläsa-listan. Och det var ju tur, för jag tyckte den här var bra. Det var en spännande miljö, högt upp i Nepals berg. Det var en bra blandning av karaktärer och att de faktiskt måste lita på varandra och vara en sammansvetsad grupp gjorde det hela ännu mer dramatiskt. Huvudkaraktären är dessutom en relativt ovan klättrare som gaslightas så när folk börjar råka ut för olyckor och hon är den enda som ifrågasätter det blir det dramatiskt. 

Riktigt spännande bok alltså. Trots att tempot är rätt högt, så känns det ibland lite upprepande. Det finns visst inte hur många sätt som helst att tala om att det är livsfarligt att klättra på så höga berg. Slutet kändes också lite snabbt och oavslutat. Jag fick faktiskt inte riktigt ihop allt. Det är ändå en bok jag kan rekommendera om man är sugen på en spännande Thriller.

Du kanske också vill läsa om:

Utlämnad, Ragnar Jónasson

Himmel över Alaska, Kristin Hannah

Sarek, Ulf Kvensler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar