måndag 20 april 2020

Himmel över Alaska, Kristin Hannah

Titel: Himmel över Alaska
Originaltitel: The Great Alone
Serie:
Författare: Kristin Hannah
Utgivningsår: 2018
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 17 timmar 2 minuter
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Anja Lundqvist

Handling:
Det blir inte första gången trettonåriga Leni flyttar när hennes impulsive pappa bestämmer att familjen ska bosätta sig i Alaska. Han vill att de ska göra ett nytt försök på ett nytt ställe, för att försöka få ordning på allt. Också Leni hoppas att tillvaron ska bli bättre i den ärvda stugan i vildmarken - så mycket stormigare kan det i alla fall inte bli. Den första tiden verkar lovande. Men när vintern kommer sänker mörkret sig över familjen. "Himmel över Alaska" är en berättelse om att växa upp under hårda prövningar, men också om att hitta hem och om kärleken som övervinner allt.

Mina åsikter:
Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är en riktigt bra, välskriven bok. En bok som man bara vet är en solid 4. Men så här i efterhand har jag inte så mycket att säga om den. 

Mänskliga relationer, uppväxt, trasiga människor, starka människor, vänskap blandas på ett självklart sätt i en miljö som är magnifik, dramatisk och samtidigt livsfarlig. Det här är andra boken av Kristin Hannah som jag läser och precis som Näktergalen, griper denna tag i mig och påverkar mina tankar under tiden jag läser. När den är slut är jag nöjd och beredd att gå vidare till nästa bok utan dröjsmål. 

⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar