torsdag 13 oktober 2022

Sarek, Ulf Kvensler

Titel
: Sarek
Serie: -
Författare: Ulf Kvensler
Utgivningsår: 2022
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor/tid: 11 timmar 32 minuter
Genre: Relationsthriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Mirja Turestedt

Handling:
Tre vänner som brukar fjällvandra tar på årets tripp till Sarek med en fjärde part – Anna och Henrik har svårt att säga nej när Milena vill introducera sin nya kille. Jacob är trevlig, men Anna genomfars av tanken "jag känner igen honom". Vandringen utvecklas snart till en mardröm – att ta med Jacob visar sig vara ett ödesdigert beslut som kommer att förändra deras liv för alltid.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
En bok som handlar om vandring i vildmark lockar mig och det gör även titel och omslag på den här boken. Jag gillar när naturen får vara med som en karaktär och påverka. Det är något skrämmande opålitligt men ändå så vackert och magiskt.

Här tar det en stund innan vi faktiskt hamnar i vildmarken. Man får snabbt veta att något fruktansvärt har hänt, men inte exakt vad. Det berättas i långsam takt och det är svårt att avbryta lyssningen för att jag vill ju veta, även om jag snabbt får mina aningar om hur det ligger till. 

Slutet är lite väl öppet. Du får det inte skrivet rätt upp och ner utan det mer hintas om vad som skett. Det kändes otroligt snopet när boken tog slut. Det och segheten i början var nog det som var jobbigast med boken. Annars var den väldigt svår att släppa och otroligt spännande vissa delar. Karaktärerna var inte särskilt sympatiska men de engagerade ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar