måndag 26 februari 2024

I lögnernas spår, Ann Cleeves

Titel
: I lögnernas spår
Serie: Vera Stanhope #2
Författare: Ann Cleeves
Utgivningsår: 2005
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 12 timmar 42 minuter
Genre: Kriminalroman, Deckare
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Anna Maria Käll

Handling:
Tio år tidigare mördades femtonåriga Abigail Mantel och hennes kropp påträffas i ett dike. Hennes pappas flickvän dömde för mordet. Nu har nya bevis kommit i dagen som bevisar hennes oskuld och som betyder att mördaren fortfarande är på fri fot. Abigails bästa vän har återvänt till den lilla byn Elvet i östra Yorkshire med sin familj. Förfärad upptäcker hon att hon inte kände sin vän så väl som hon trodde. Kriminalkommissarie Vera Stanhope får i uppdrag att lösa fallet och hennes utredning rör upp gamla hemligheter som byborna är beredda att ljuga för att dölja, och hon måste ta reda på vilka lögner som kommer leda henne till mördaren

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det är numera ganska uppenbart att jag uppskattar Ann Cleeves böcker. Jag har läst alla i Shetlandsserien och är nu klar med bok två om Vera Stanhope. Jag Clevves sätt att bygga historier och hur man får inblick i familjer och relationer. Men framför allt är det miljöbeskrivningarna och hennes underbara karaktärer som jobbar inom polisen. 

Hittills i denna serien har Vera en ganska liten roll i böckerna. Här är det brottet som är i fokus och de som figurerar runt om det. Sedan efter ett tag kommer Vera in med sitt burdusa sätt och börjar utreda.

Den här var riktigt bra och jag ser fram emot att läsa mer från Ann Cleeves, både om Vera och hennes andra böcker och serier. Jag har många härliga böcker framför mig.

Du kanske också vill läsa om:
Cleeves Ann Kråkfällan (Vera Stanhope #1)
Cleeves Ann Svart som natten (Shetland Island #1) 
Harper Jane The Lost Man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar