torsdag 8 februari 2024

Fem år senare, Rebecca Serle

Titel
: Fem år senare
Serie: -
Författare: Rebecca Serle
Utgivningsår: 2020
Förlag: Bokfabriken
Sidor/tid: 291 sidor
Genre: Romance, Vuxen
Språk: Svenska

Handling:
Var ser du dig själv om fem år?

Dannie Kohans liv går precis som hon planerat, och hon har inga problem att leverera ett perfekt svar på anställningsintervjun. Hon får jobbet och tackar dessutom ja till sin pojkväns frieri senare på kvällen.

Men när hon vaknar nästa morgon ligger en helt annan man bredvid henne. Nyheterna visas på tv:n och datumet i rutan är fortfarande den 15 december men året är 2025.

Efter en chockartad timme vaknar Dannie igen i sin vanliga lägenhet år 2020. Hon kan inte skaka av sig vad som har hänt. Det kändes annorlunda mot en vanlig dröm. Men hon är en framgångsrik advokat, och lever i verkligheten. Drömtydning och annat trams får new age-typer, som hennes bästa kompis Bella, hålla på med. Övertygad om att det inte betyder något lägger Dannie det hela bakom sig. Tills hon fyra och ett halvt år senare stöter på mannen från sin märkliga vision.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Min bild av den här boken stämde inte så väl in på verkligheten, kan absolut bero på dåliga efterforskningar och impulsköp under 2023 års bokrea. Men det händer den bäste eller hur och ibland är det ju bara roligt att hoppa in i något man kanske inte har koll på. Boken var relativt lättläst och inte ens 300 sidor så den blev ju utläst relativt snabbt.

Tyvärr innehöll den flera saker som jag inte tycker det är så roligt att läsa om. Som till exempel karaktärer som kämpar hårt för sin karriär och tycker det är viktigt vilka märken som är på sakerna man äger, vilken adress man bor på och vilka inneställen man äter på. Handlingen utspelar sig i New York bland elitistiska karaktärer. Jag hade hoppats på lite feelgood och romantik, men tji fick jag. Så mycket ångest den här boken gav mig, dessutom var den otroligt tragisk med cancerbehandlingar och liknande. Sorglig och inte ett dugg romantisk och gullig. 

Det jag uppskattade i boken var den fina vänskapen som kvinnorna hade och att de faktiskt genuint verkade älska varandra även om jag tycker att vissa handlingar kanske inte passade in där. Jag tyckte också det var lite kul med alla maträtter som var representerade och att de flesta faktiskt var snälla och omtänksamma karaktärer även om jag inte fastnade för någon av dem.

En snabb och lättläst bok som var mycket sorgligare än vad jag hade förväntat mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar