tisdag 20 februari 2024

Tisdagstrion v. 8 - Maria, Marie & Mary

 


Tisdag och idag är det första dagen på årets Bokrea. Som vanligt är detta helt min dag och jag är ledig och jag skall göra sådant jag tycker är roligt, i år ihop med dottern. Men vi hinner med lite Tisdagstrio från Ugglan & Boken också om än sent. Denna vecka är temat: Maria, Marie & Mary (författarnamn eller person i en bok)

Jag satsar på författarens namn för jag kommer i stort sett aldrig ihåg namnen på karaktärerna. Knappt ens under tiden jag läser boken, så kasst minne har jag.

Mary Weber To best the boys 
Den här boken hade jag höga förväntningar på. För det första är den väldigt snygg och för det andra handlar det om en tjej som bryter normerna i det samhälle hon lever i och för det tredje skall de i boken gå igenom en labyrint. Visst blir man nyfiken. Nådde boken upp till förväntningarna då? 

Det är tydligt att det är en ungdomsbok, den är väldigt enkelt skriven. Enligt min mening hade boken tjänat på att vara längre, för att då hinna med att bygga upp stämningar och miljöer, vilket jag saknar lite här. I grunden är den riktigt bra, men jag hade velat ha fördjupade karaktärer, mer förklaringar och mer miljöer. Som det är nu är det en snabb och lättläst bok med intressanta teman där du som läsare lätt kan bli underhållen en liten stund. Det är helt okej, men den hade potential att vara så mycket mer. 

The task is simple: Don a disguise. Survive the labyrinth . . . Best the boys.

Every year for the past fifty-four years, the residents of Pinsbury Port have received a mysterious letter inviting all eligible-aged boys to compete for an esteemed scholarship to the all-male Stemwick University. The poorer residents look to see if their names are on the list. The wealthier look to see how likely their sons are to survive. And Rhen Tellur opens it to see if she can derive which substances the ink and parchment are created from, using her father’s microscope.

In the province of Caldon, where women train in wifely duties and men pursue collegiate education, sixteen-year-old Rhen Tellur wants nothing more than to become a scientist. As the poor of her seaside town fall prey to a deadly disease, she and her father work desperately to find a cure. But when her mum succumbs to it as well? Rhen decides to take the future into her own hands—through the annual all-male scholarship competition.

With her cousin, Seleni, by her side, the girls don disguises and enter Mr. Holm’s labyrinth, to best the boys and claim the scholarship prize. Except not everyone is ready for a girl who doesn’t know her place. And not everyone survives the deadly maze.

Mary Shelley Frankenstein, or the modern Prometheus
Jag tycker inte särskilt bra om den där Victor Frankenstein, han är rätt hög på sig själv och sina egna ideer. Sen när det inte blir så bra smiter han från konsekvenserna och tycker rätt synd om sig själv. Nu inträffar ju en hel del tragedier runt honom. Vilket gör honom fullständigt handlingsförlamad, så istället för att ta tag i grundproblemet med samma energi som han hade när han gjorde monstret, kryper han ihop till en boll under täcket i stor självömkan.
Då har jag mer sympati för det stackars monstret, iallafall i början, innan han faktiskt blir det monstret han ser ut som. Det är en ganska diskussionsvänlig bok där allt från psykisk sjukdom, fördomar, yta och kvinnors roll kan stötas och blötas.

Den unge Victor Frankenstein åker till universitetet i Ingolstadt för att studera. Han fastnar för naturvetenskaperna och framför allt för kemin. En sak intresserar honom särskilt mycket – kroppens uppbyggnad och varifrån livets principer utgår. Frankensteins efterforskningar ger resultat. Han upptäcker vad som kan skänka liv åt döda ting och bestämmer sig för att skapa en egen varelse från död materia. När varelsen han sammanfogat av likdelar från olika människor får liv blir Frankenstein så fylld av avsky över vad han skapat att han flyr hals över huvud. När han kommer tillbaka är varelsen borta. Den har begett sig ut i världen för att på egen hand lära känna människorna och deras vanor. Men varelsens hemska utseende gör att den möts med hat och rädslor vart än den vänder sig. Monstrets sökande efter kärlek vänds till ett brinnande hämndbegär, mot mänskligheten och mot sin skapare.

Rutkoski Marie The Winner's Curse 
Den här boken gav jag full pott när jag läste den, vilket var ett tag sedan. Idag kommer jag inte ihåg alls mycket av den (på tal om kasst minne), så jag får väl lita på mitt dåvarande omdöme. Det är första boken i en trilogi som syntes överallt får flera år sedan.

As a general’s daughter in a vast empire that revels in war and enslaves those it conquers, seventeen-year-old Kestrel has two choices: she can join the military or get married. But Kestrel has other intentions.

One day, she is startled to find a kindred spirit in a young slave up for auction. Arin’s eyes seem to defy everything and everyone. Following her instinct, Kestrel buys him—with unexpected consequences. It’s not long before she has to hide her growing love for Arin.

But he, too, has a secret, and Kestrel quickly learns that the price she paid for a fellow human is much higher than she ever could have imagined.

8 kommentarer:

  1. Frankenstein är så bra! Maria Bokologen

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av böckerna men Frankenstein vill jag absolut läsa.

    SvaraRadera
  3. Frankenstein är med i min trio också. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
  4. Frankenstein är den enda jag läst i din trio

    SvaraRadera
  5. Frankenstein har jag läst, en klassiker som fortfarande lever. De andra två känner jag inte till.

    SvaraRadera
  6. Frankenstein är faktiskt den enda jag känner igen i din trio.

    SvaraRadera
  7. Frankenstein är klart läsvärd!

    SvaraRadera