lördag 3 februari 2024

Dead of Winter, Darcy Coates

Titel
: Dead of Winter
Serie: -
Författare: Darcy Coates
Utgivningsår: 2023
Förlag: Black Owl Books
Sidor/tid: 11 timmar 18 minuter
Genre: Skräck, spänning, Thriller
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Emily Ellet

Handling:
When Christa joins a tour group heading deep into the snowy expanse of the Rocky Mountains, she's hopeful this will be her chance to put the ghosts of her past to rest. But when a bitterly cold snowstorm sweeps the region, the small group is forced to take shelter in an abandoned hunting cabin. Despite the uncomfortably claustrophobic quarters and rapidly dropping temperature, Christa believes they'll be safe as they wait out the storm.

She couldn't be more wrong.

Deep in the night, their tour guide goes missing...only to be discovered the following morning, his severed head impaled on a tree outside the cabin. Terrified, and completely isolated by the storm, Christa finds herself trapped with eight total strangers. One of them kills for sport...and they're far from finished. As the storm grows more dangerous and the number of survivors dwindles one by one, Christa must decide who she can trust before this frozen mountain becomes her tomb.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken valde jag dels för att jag ville ha en vintrig bok nu under den kalla årstiden, men också för att jag ville prova på genren skräck. Skräck är en genre jag gärna undviker, men jag kände att jag behövde utmana mig lite. 

Jag måste säga att om detta var en skräckbok var den väldigt mild ändå. Visst var den spännande, men inte på ett skrämmande sätt. Det kändes inte som så mycket var på spel. Dels för att karaktärerna aldrig kom att betyda något för mig som läsare, men också för att den var upplagd på ett väldigt standardiserat sätt. Har man sett lite amerikanska massproducerade spänningsfilmer/serier var det lätt att förutse utvecklingen i den här boken. Jag som aldrig kan gissa vem som är skyldig anade tidigt vem mördaren var och även varför. Karaktärerna överlag kändes inte heller särskilt smarta utan tog många korkade beslut och var dåliga på att inse vad som skedde mitt framför näsan på dem. 

Men det hela var spännande och underhållande om än med lite groteska detaljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar