lördag 17 februari 2024

Årstider, Stephen King

Titel
: Årstider
Serie: -
Författare: Stephen King
Utgivningsår: 1982
Förlag: Albert Bonniers förlag
Sidor/tid: 607 sidor
Genre: Novellsamling
Språk: Svenska


Handling:
Novellsamlingen Årstider skrevs 1982. Den består av fyra korta berättelser.

Vårbedrift är en originell fängelseskildring. Andy sitter oskyldigt dömd på livstid för ett dubbelmord och gör sig själv till fängelsets mönsterfånge. Han blir snart vän med kåkfararen Red, men ingen anar Andys avancerade planer på att skipa rättvisa. Vårbedrift ligger till grund för den hyllade storfilmen Nyckeln till frihet.

I Sommardåd möter läsaren Todd, en helt vanlig amerikansk kille. När han upptäcker att en nazist bor i området blir han besatt av förintelsens grymheter. Todd manar den före detta SS-officeren att dela sin berättelse, och tillsammans väcker de ondskan till liv igen.

Höstgärning är historien om tolvårige Gordie och hans tre kompisar Chris, Teddy och Vern. Lockade av spänningen i att se en död kropp ger de sig ut på vandring längs järnvägen för att söka efter pojken Ray, som varit försvunnen i tre dygn. Utflykten får farliga följder, och pojkarna tar ett stort kliv mot en väntande vuxenvärld. Höstgärning är förlaga till filmen Stand by me.

Vinterverk berättar om Sandra Stansfield: en ung blivande mor. Som en av de första i världen får hon lära sig andningsprofylax. För hennes läkare, doktor McCarron, blir det inte bara en möjlighet att pröva en ny metod – det blir också en skräckfylld lärdom om livsviljans ofattbara krafter.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Äntligen har jag tagit mig igenom de här fyra långnovellerna och jag är kanske inte jätteimponerad. Det osar väldigt mycket testosteron om de här berättelserna, det är mycket kopplingar till sex och könsorgan och har en väldigt förlegad grabbig jargong, tycker jag, men så är de ju inte heller purfärska.

När jag läser Vårbedrift inser jag hur mycket av filmen Nycklen till frihet jag faktiskt minns. Så novellen är helt ok att läsa men tillför inte så mycket nytt. Den är grov och våldsam och berättad ur en medfånges perspektiv, vilket känns som ett smart grepp. Allt är ju inte förstahandsinformation då och även om berättaren känns trovärdig, så får man ju inte redan på allt. Det känns kul att ha läst den. (119 sidor)

Sommardåd lyssnade jag på. 9 timmar 23 minuter
Det är något väldigt obehagligt med den här berättelsen, jag mår dåligt när jag tar mig igenom den. Jag tycker det är sjukt på så många plan och rent av motbjudande. Här är det ren ondska som porträtteras på flera olika sätt och jag gillar det inte. Naturligtvis trycker King in en del sexuella fantasier som är så sjukt grova, så jag funderar på hur hans mentala hälsa är. Den här önskar jag att jag inte läst.

Höstgärning lyssnade jag på. 6 timmar och 24 minuter
Gordie som nu är författare berättar här om en en händelse han var med om som ung som påverkat hans liv. Jag kan förstå att de filmatiserat den här historien. Den är väldigt stämningsfull och känns äkta på något sätt. Det känns också som den kommer från en annan tid som ett litet historiskt vykort. Det är spännande att få följa med grabbarna, som inte funderat på eller om jämställdhet någonsin, när de försöker vara fyra tuffa grabbar på äventyr, men där de faktiskt tvingar visa sina "svaga" sidor för varandra. Jag såg ganska nyligen om filmen och tycker att den är en bra porträttering av boken. 

Tja, vad skall man säga om Vinterverk. (3 timmar 1 minut) Själva berättelsen lades upp som om den blev berättad på en Herrklubb, av en läkare som varit Sandra Stansfields graviditetsläkare och varit med om det som hände henne. Upplägget skapade lite stämning och förväntningar,  men för mig blev det inte så kuslig stämning som författaren förmodligen ville skapa. Jag tyckte berättelsen blev fånig och använde för överdrivna metoder för att skapa lite sensation. Lite som en historia barn/ungdomar kan berätta för att skrämma varandra.

Du kanske också vill läsa om:
King Stephen Needful Things
King Stephen Institutet
King Stephen Billy Summers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar