tisdag 13 februari 2024

Tisdagstrion v.7 - Smycken & accessoarer


Denna veckan är det sportlovsvecka här i väst men Tisdagstrion är det som vanligt denna tisdagsmorgon. Ugglan & Boken önskar denna vecka att vi delar med oss av tips med detta tema:  Smycken & accessoarer (i handling, titel eller på omslag)

Så mycket bra tips kanske jag inte fick ihop, förutom sista boken såklart. Men jag fick ihop tre böcker under temat denna vecka också.

Den röda handsken, Holly Black (Handske)
Den röda handsken är den andra boken i trilogin om Berörarna, Den vita katten och Det svarta hjärtat är de andra två delarna. 

Det här är inga böcker som vi får djuplodande karaktärer eller magnifika världsbyggen, utan ren och skär ytlig underhållning, med lagom spänning och mystik. En sån där bok som är rolig att läsa, men som inte kommer ge något bestående intryck. Ärligt talat minns jag inte så mycket av dem även efter att ha läst min egen sammanfattning och recension av boken. Men Holly Black brukar skriva lättsmält och läsvänligt.

Cassel Sharpe trodde att han var en vanlig kille, tills han upptäckte att hans bröder manipulerat hans minnen. Nu vet han sanningen – han är den mäktigaste beröraren av alla. En beröring av Cassels hand kan transformera vad som helst – eller vem som helst – till något annat.

När Cassels äldre bror Philip blir mördad försöker FBI rekrytera Cassel för att få hans hjälp med att lösa mordet. Den enda ledtråden är en övervakningsfilm från brottsplatsen där en kvinna med röda handskar syns. Men även maffian är på jakt efter Cassel – de förstår hur användbar han kan bli för dem. Cassel måste ligga steget före båda sidor för att överleva. Men var kan han vända sig när han inte kan lita på någon – allra minst sig själv?

The Crown, Kiera Cass (Krona)
Den här boken ingår i Kiera Cass Selectionserie. The Selection, The Elite och The One handlar om prins Maxons Cermoni att välja en hustru bland några tjejer från sitt land, lite som TV-program The Bachelor. 
I böckerna The Heir och The Crown får vi följa hans dotter genom hennes Cermoni

Är man sugen på lite gullig läsning, i stil med en Disneyfilm, är det här något att sätta tänderna i, men man bör börja med första boken The Selection eller Cermonin som den heter på svenska. Jag tror faktiskt hela denna serie blev översatt tillslut, men jag läste den på engelska när den kom ut. Det är en lättsam ungdomsserie utan större djup men underhållande på sitt sätt.

Eadlyns Cermoni att välja make fortsätter samtidigt som drottningen är allvarligt sjuk. Drottningens sjukdom gör att Eadlyn får ta över ansvaret som landets ledare, medans kungen sitter vid sin älskades sida. Vissa krafter i landet vill avsätta familjen från tronen, Eadlyns tvillingbror och förtrogna har rymt iväg med den han älskar och Eadlyn börjar tvivlar på sig själv. Hur skall hon hinna med att hitta en livspartner under dessa omständigheter? Tiden börjar dessutom bli knäpp och hon måste ta ett beslut.


Ringens brödraskap, J. R. R. Tolkien (Ring)
Det är för mig omöjligt att delta i detta tema utan att ha med någon av böckerna från Sagan om ringen. Här har vi en hel trilogi, plus boken Bilbo, som handlar om ett smycke, en ring. Jag blir lite sugen på att läsa om dem nu när jag sitter här och skriver om dem.

"En ring att styra dem, en ring att se dem,
en ring att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor, i skuggornas land"

Hobbiten Frodo har fått ta över den magiska ring hans farbror Bilbo en gång vann av Gollum. Gandalf grå inser att det är den stora ring som en gång smiddes av den onde Sauron och som styr alla andra maktens ringar. Tillsammans med följeslagarna Sam, Merry och Pippin ger sig Frodo ut på en lång färd för att förgöra ringen i Eldsberget i Mordor. Annars kan ondskan snart komma att härska över Midgård.

Vid Alvkonungen Elronds stora råd i Riftedal bestäms att Frodo till sin hjälp ska få följeslagare från Midgårds alla goda folkslag. I ringens brödraskap ingår människorna Aragorn och Boromir, alven Legolas, dvärgen Gimli och trollkarlen Gandalf.

På sin väg över höga berg och genom djupa grottor stöter de på en balrog, orker och de hemska nazgûlerna ringryttarna. Men de får hjälp av alverna i skogsriket Lothlórien och deras drottning Galadriel.


21 kommentarer:

  1. Tänkte väl att Ringens brödraskap skulle dyka upp! Kul!

    SvaraRadera
  2. Ringenböckerna har jag haft mycket glädje av. En spännande värld.

    SvaraRadera
  3. det var ju en fin trio! har inte läst någon av dem

    SvaraRadera
  4. Att jag inte tänkte på Ringens brödraskap. Fina omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den första jag kom att tänka på.

      Radera
  5. Holly Black ja, henne ville jag ju läsa något av, men det hade jag glömt. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte att någon skulle har med Ringen, bra trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ihop det denna gången också :)

      Radera
  7. Skäms att jag inte tänkte på Tolkien! Holly Black är jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att ev. fylla på ngns läslista

      Radera
  8. Ringens brödraskap ska jag läsa - tack för tips Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut du skall göra:)

      Radera
  9. Den röda handsken och The Crown har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara sagan om ringen böckerna kvar :)

      Radera
  10. Jag har aldrig tänkt på en kungakrona som en accessoar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika gärna som en hatt tänker jag ;)

      Radera