tisdag 27 februari 2024

Tisdagstrion v.9 - Trädgård, skog eller park

Idag i Ugglan & Bokens Tisdagstrio är temat: Trädgård, skog eller park i handling eller titel

För mig blir det böcker om skog. Både i handling och på omslag.


Krakauer Jon, In i vildmarken 
Jag är trygghetsnarkoman, en person som har svårt att vara impulsiv och är rädd för det mesta utanför min trygghetszon. Det krävs stor ansträngning från min sida att gå utanför den zonen även om jag vill, eller tycker det verkar roligt. Så det är väldigt fascinerande för mig att läsa om människor som inte har samma spärrar eller som ens planerar och förbereder sig på ett vettigt sätt. Denna bok handlar om en sådan person. Tyvärr gick det inte så bra för honom.

I april 1992 begav sig den tjugotreårige amerikanen Christopher McCandless ut i Alaskas vildmark för att ensam vandra runt i naturen - utan mål, och utan att ens ha någon karta med sig. Innan han gav sig av hade han gett sig själv ett nytt namn: Alexander Supertramp. Han hade skänkt bort sina besparingar, övergett sin familj, bränt sin bil och sina kontanter och bestämt sig för att starta ett helt nytt liv. Fyra månader efter att han gett sig av hittades han död av en jägare. Han hade svultit ihjäl.
In i vildmarken är Jon Krakauers självlysande, hyllade och nu klassiska skildring av Christopher McCandless liv, längtan och tragiska död, berättad med lika delar nyfikenhet och ömsinthet.

Spooner Meagan, Hunted 
Jag gillar ju sagor och den här boken är en återberättelse av Skönheten och odjuret. En bra sådan tycker jag. Det är mycket knatande i skog och passar perfekt till dagens tisdagstrio.

Beauty knows the Beast's forest in her bones—and in her blood. After all, her father is the only hunter who’s ever come close to discovering its secrets.

So when her father loses his fortune and moves Yeva and her sisters out of their comfortable home among the aristocracy and back to the outskirts of town, Yeva is secretly relieved. Out in the wilderness, there’s no pressure to make idle chatter with vapid baronessas…or to submit to marrying a wealthy gentleman.

But Yeva’s father’s misfortune may have cost him his mind, and when he goes missing in the woods, Yeva sets her sights on one prey: the creature he’d been obsessively tracking just before his disappearance. The Beast.

Deaf to her sisters’ protests, Yeva hunts this strange creature back into his own territory—a cursed valley, a ruined castle, and a world of magical creatures that Yeva’s only heard about in fairy tales. A world that can bring her ruin, or salvation.

Who will survive: the Beauty, or the Beast?


Whitten Hannah, For the Wolf (Wilderwood #1) 
Det här är också en återberättelse av Skönheten och odjuret, men inte lika bra som förra. Set som gör den här extra spännande är att skogen är levande och har någon form av medvetande. Lite spännande den tanken.

THE FIRST DAUGHTER IS FOR THE THRONE.THE SECOND DAUGHTER IS FOR THE WOLF.As the only Second Daughter born in centuries, Red has one purpose - to be sacrificed to the Wolf in the Wood in order to save her kingdom. Red is almost relieved to go. Plagued by a dangerous power she can't control, at least she knows that in the Wilderwood, she can't hurt those she loves. Again.But the legends lie. The Wolf is a man, not a monster. Her magic is a calling, not a curse. And if she doesn't learn how to use it, the Wilderwood - and her world - will be lost forever.

13 kommentarer:

  1. Känner till alla böckerna men har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Krakauer - kände inte till den, men har läst annat av honom.

    SvaraRadera
  3. Mösstanten här. Inga böcker jag känner till, men skog är ju något alldeles särskilt. Man vet inte vad som kan finnas där.

    SvaraRadera
  4. In i vildmarken har jag bara sett som film. Den gillade jag i alla fall.

    SvaraRadera
  5. In i vildmarken kände jag till, men inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen. Fina omslag på de två nedersta.

    SvaraRadera
  7. Om vi räknar bort bok 3 så kunde temat vara cape

    SvaraRadera
  8. Det var tre okända böcker för mig

    SvaraRadera
  9. In i vildmarken vill jag läsa ! Tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera