fredag 15 maj 2020

Institutet, Stephen King

Titel: Institutet
Originaltitel: The Institute
Serie: -
Författare: Stephen King
Utgivningsår: 2019 
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 24 timmar 51 minuter
Genre: Spänningsroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Jonas Malmsjö

Handling:
Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel.

Mina åsikter:
Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Detta är andra boken jag läser av Stephen King. Den första boken imponerade inte på mig, men genom Goodreads Choice Awardsutmaningen jag gett mig själv, var jag tvungen att prova igen. Jag hade inte höga förväntningar och har sparat denna till bland de sista. Men hör och häpna, jag blev fast på en gång.

Boken börjar ganska vardagligt, men ändå intressant för att sedan öka i spänning och riktigt gotta sig att inte berätta riktigt allt. Jag vill veta vad som pågår, samtidigt som den fördröjda insikten nästan ger mer. Men efter att ha hört hur King kan sabba sluten i sina böcker blir jag också nervös. Skall det hela byggas upp till bristningsgränsen för att sedan fallera som ett korthus. Jag tycker inte det fallerade! 

Karaktärerna, främst barnen är intressanta och spännande att följa. De känns humana och trots sina förmågor väldigt mänskliga. Det finns dock många andra karaktärer som inte känns mänskliga utan psykopatiska. Ytterligheterna gör det intressant. Det är lite kul att King lägger in en känga här och var till olika världshändelser, det blir tydligt var författaren står utan att det tar över historien.

Inläsaren läser otroligt segt och långsamt, men drar man upp tempot till 1.25 blir det perfekt, så sen störs jag inte av det.

En riktigt bra bok som jag absolut rekommenderar.
⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Den här vill jag så klart verkligen läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag såklart att du skall ;)

      Radera