söndag 3 oktober 2021

Sammanfattning September



Lästa böcker i September:
  9 st. 

Månadens utmaningsböcker:

Goodreadsutmaning: 58/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins 
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel DNF
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Månadens bästa läsning var definitivt omläsningen av de tre böckerna i De utvaldaserien. Jag hade så roligt när jag läste dem och jag sögs in i världen och det var den bästa flykten från verkligheten på ett tag. Jag älskar den serien.

Men om vi skall ta någon ny bekantskap som var bra, fast på ett helt annat sätt, så gillade jag Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Detta faktum är jag fortfarande smått chockad över. Det är nästan så jag har svårt att tro det, men så var det. Jag gillade att läsa boken och samtidigt lyssna på Musikalen Kristina från Duvemåla. Jag kommer absolut att fortsätta den serien.

The Box in the woods var absolut inte dålig, men ändå lite av en besvikelse då jag älskar de tre första böckerna i Truly Devious-serien. Boken var klart läsvärd och det var roligt att få träffa karaktärerna, men stämningen kändes inte på det sätt jag hoppats.

Stämning fanns det däremot gott om i Daphne Du Mauriers Fåglarna och andra noveller. Jag älskar hennes sätt att få vardagliga ting att kännas nästan obehagliga. Jag vill läsa mer av henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar