söndag 19 september 2021

The Box in the woods, Maureen Johnson

Titel
: The Box in the woods
Serie: Truly Devious #4
Författare: Maureen Johnson
Utgivningsår: 2021
Förlag: Katherine Tegen Books
Sidor/tid: 383 sidor
Genre: Unga vuxna, Mysterie
Språk: Engelska

Handling:
After solving the case of Truly Devious, Stevie Bell investigates her first mystery outside of Ellingham Academy in this spine-chilling and hilarious stand-alone mystery from New York Times bestselling author Maureen Johnson.

Amateur sleuth Stevie Bell needs a good murder. After catching a killer at her high school, she’s back at home for a normal (that means boring) summer.

But then she gets a message from the owner of Sunny Pines, formerly known as Camp Wonder Falls—the site of the notorious unsolved case, the Box in the Woods Murders. Back in 1978, four camp counselors were killed in the woods outside of the town of Barlow Corners, their bodies left in a gruesome display. The new owner offers Stevie an invitation: Come to the camp and help him work on a true crime podcast about the case.

Stevie agrees, as long as she can bring along her friends from Ellingham Academy. Nothing sounds better than a summer spent together, investigating old murders.

But something evil still lurks in Barlow Corners. When Stevie opens the lid on this long-dormant case, she gets much more than she bargained for. The Box in the Woods will make room for more victims. This time, Stevie may not make it out alive.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
När en författare gör en fortsättning på en favorittrilogi är det med skräckblandad förtjusning man närmar sig den nya boken. Man vill ha en fortsättning, men kan det bli lika bra som "original"-serien var. Det var precis så det kändes när jag insåg att den här boken skulle komma ut.

Om vi börjar med att klara av vad som var bäst och sämst med boken så var det bästa naturligtvis att få träffa karaktärerna igen, det blev som att hänga med gamla bekanta. Det sämsta var att mysteriet kändes lite forcerat, där det förra mysteriet krävde tre böcker, fick detta bara en bok att tryckas in i. Lite synd är det också att platsen inte är skolan upp i skogen, som i originalserien. Nu befinner de sig ute i skogen på någon form av kollo/lägerverksamhet, men jag kände inte att miljön byggdes upp på samma sätt och fick inte riktigt den där stämningen som jag faktiskt tror Maureen ville att det skulle vara. Kanske kan förklaringen till det vara att hon, som hon i efterordet förklarar, satt instängd i en lägenhet i New York under pandemin. Eller så hade det krävt mer plats.

Mysteriet med boxen i skogen byggs upp fint, man blir nyfiken och lite skrämd och det känns så där spännande härligt att veta att man skall få följa med och lösa det. Men det hela går lite snabbt och vissa saker hänger jag inte ens med på, andra känns för lättlösta. Jag hade velat ha historien mer utdragen, djupt och mer stämning.  Dessutom hade jag gärna hoppat över kärleksdramat som finns och tar plats. 

Annars var det en rolig läsning och jag tyckte det var en bra bok. Kommer det fler, hoppar jag gärna på dem också. Särskilt som att Stevie faktiskt har något år kvar på den där specialskolan och jag undrar ju vad hon skall lösa för brott där och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar