torsdag 7 oktober 2021

De utvalda - Hemligheternas Rike, Kristin Cashore

Titel
: Hemligheternas rike 
Serie: De utvalda #3
Författare: Kristin Cashore
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bokförlaget Semic
Sidor/tid: 619 sidor
Genre: Fantasy, Unga vuxna
Språk: Svenska

Handling:
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning.

Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue …

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Omläsning: Jag har alltid tyckt att Hemligheternas rike är den svagaste boken i De utvaldatrilogin. Men vid denna omläsning kan jag inte hålla med. Jag tycker den är minst lika bra som Tankeläsaren och Monstrets dotter. 

Bitterblue, drottningen, som boken handlar om har det riktigt tufft och får kämpa för att göra det som känns rätt för sitt land. Hon förstår att det är något som inte riktigt står rätt till. Mycket av det jag gillar med de här böckerna är att de inte ryggar tillbaka för det riktigt onda, men de låter bli att grotta ner sig i de sjuka detaljerna. Vi har verkligen den goda sidan och den verkligt onda, men det finns också en zon däremellan som diskuteras. 

Otroligt spännande bok med väldigt färgstarka och komplexa karaktärer. Slutet tycker jag är det som är minst tillfredsställande och då är det ju roligt att det har kommit ut en till bok om Bitterblue, Det främmande landet, som jag bara längtar efter att få läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar