måndag 22 juli 2019

De utvalda - Monstrets dotter, Kristin Cashore

Titel: De utvalda - Monstrets dotter
Originaltitel: Fire
Serie: De utvalda #2
Författare: Kristin Cashore
Utgivningsår: 2009
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 12 timmar 24 minuter
Genre: Fantasy, Unga vuxna
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Hannah Schmitz

Handling:
Sjuttonåriga Flamma kan läsa människors sinnen och styra deras vilja. Hela hennes väsen är förföriskt, men folk minns hennes elake döde far och undrar om dottern är likadan. Flamma vill bevisa att hon inte alls är som sin far. Med hjälp av sina krafter försöker hon avstyra ett hotande krig. Hon börjar inse den fulla vidden av sin styrka och den skrämmer henne. Kommer hon att bli ett lika fruktansvärt monster som hennes far var, eller kan hon använda sin förmåga till att göra gott? Monstrets dotter är en mörk, känslosam berättelse som förtrollar och berör.

Mina tankar:
Jag tycker riktigt mycket om den här boken, därav denna omläsning av den. Jag gillar att karaktärerna är komplexa, jag gillar tanken på särlingar som kan få en mängd olika förmågor som de kan bruka eller utnyttjas för. En del är riktigt nattsvart genomonda, medans andra, däribland huvudkaraktären Flamma, hela tiden funderar över vad som är rätt eller fel. 

De utvalda- Monstrets dotter är en riktigt bra ungdomsfantasy som jag inte tycker skall glömmas bort!

Omläsning September 2020: Nu inför att den fjärde boken i serien skall komma ut har jag återigen gjort en omläsning av denna boken. Jag blir återigen fascinerad av hur jag dras in i historien. Jag älskar att befinna mig i världen som är så väl uppbyggd och beskriven. Jag älskar också att det är så mycket som står på spel. Det finns riktigt onda människor och det finns de som kämpar för att göra det de tror är rätt. Boken har dessutom diskussioner om olika frågor och även om jag inte håller med om allt så uppskattar jag att de finns där. En kul detalj, som jag ofta saknar i andra böcker där kvinnor är huvudkaraktär, är vilka problem Flamma har varje gång hon har mens. Hon har både ont och faktiska problem, då rovdjur dras till blodlukten så hon måste ha extra vakter om hon skall vara ute. Bara en sån sak...

Betyg: 5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar