tisdag 19 oktober 2021

Burn, Rewrite, Reread tag

Tänkte roa mig själv, och förhoppningsvis några andra med Burn, Rewrite, Reread tag. Hämtade denna från zezeewithbooks som har många tags på sin blogg.

Regler:
Välj 3 slumpvisa böcker. Jag tog min lästbokhylla på goodreads, satte den att visa böckerna "random", för att få ut mina böcker till detta. För varje 3 böcker du får upp måste du välja vilken bok du skulle bränna, vilken du skulle skriva om och vilken du skulle läsa om.

Första tre böckerna:



Läs om: Nalle Puh av A. A. Milne. Man varken bränner eller skriver om perfektion.  
Skriv om: Sätt mig i Brand Tahereh Mafi. Kommer inte ihåg så mycket, men något skulle säkert gå att ändra.
Bränner: Flickan under jorden av Elly Griffith. Har för mig att denna boken var helt ok, men ärligt talat finns det hur mycket krimböcker som helst, vilka ofta är rätt lika. Låter kränkande mot allt det jobbet författarna lägger ner, så förlåt för det, inget illa ment. De är ju fortfarande roliga att läsa.


Bränner: Rör mig inte Tahereh Mafi. Ovan sparade jag och skrev om tvåan i samma bokserie. Men i det här sällskapet, ja, då får den här ryka.
Skriv om: Red seas under red skies Scott Lynch skriver vi om lite, för ibland blir den lite utdragen och seg även om den är väldigt bra.
Läs om: the Winners Curse Marie Rutkoski. Kommer jag inte ihåg så mycket av, mer än någon slavförsäljning, så en omläsning vore på sin plats.


Skriv om: Det svarta hjärtat, Holly Black. Jag minns att jag tyckte denna bok (och triologi) var lättläst och kul, men det går säkert att ändra lite.
Läs om: Anne på Grönkulla, L.M. Montgomery. Den här är bara en bok man läser om och om igen. 
Bränner: Umberland, Wendy Spinale. Inget svårt val alls då denna boken, som är en retelling av Peter Pan, inte var särskilt bra.


Läs om: De utvalda, Kristin Cashore, Jag har precis läst om denna boken men kan tänka mig att göra det igen. 
Skriv om: Sagan om ringen J.R.R. Tolkien. Underbar klassiker, men ibland är den lite utdragen.
Bränner: Five feet apart, Rachael Lippincott Inget svårt val alls att bränna denna boken. Den var inte bra, helt enkelt.


Bränner: Frost like Night, Sara Raasch. Synd på boken som var helt okej ändå, men jag minns inte så mycket och har inga större sentimentala känslor gentemot den.
Skriv om: Before they are hanged, Joe Abercrombie. Alltså roliga karaktärer, men hade velat ha lite mer historia och action.
Läs om: Drakviskaren, Lovisa Wistrand Borde nog läsa om denna, minns att den var ganska rolig att läsa ändå. 


Bränner: Darkness of Light, Marie Stacey Brown. Minns inte denna boken alls... Har jag läst den? Var den bra?
Läs om: It's not summer without you, Jenny Han. Somrigt och puttenuttigt, kan vara kul att läsa om. Fast först borde man nog ta första boken i triologin. 
Skriv om: Iron Trial, Holly Black & Cassandra Clare. Minns den som lite lite. Hade velat ha en större story och mer av det mesta helt enkelt.

Det var det det. Trodde det skulle vara svårare, men det kanske blir lätt när man inte kommer ihåg böckerna man läst. Kul var det ändå! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar