fredag 1 maj 2020

Sammanfattning April


Lästa böcker i April:  6 st.


  • The Gilded Wolves, Roshani Chokshi 2/5
  • Imperiets arvingar - Bortförda, Oskar Källner & Karl Johnsson 4,5/5
  • The Simple Wild, K.A Tucker 4,5/5
  • Himmel över Alaska, Kristin Hannah. 4/5
  • Journal 64, Jussi Adler-Olsen 3/5
  • Sommarboken, Tove Jansson (omläsning) 5/5

  • Genomsnittligt betyg: 3,83

    Månadens utmaningsböcker:

    Ljudböcker: 4 st
    Nya författare (för mig): 2 st
    Påbörjade serier: 3 st
    Avslutade serier: 0 st

    Mina tankar om...
    Det här har varit en riktigt bra läsmånad för mig, med flera böcker som var riktigt bra. Mest påverkad har jag blivit av böckerna som utspelar sig i Alaska; the Simple Wild och Himmel över Alaska. Det är något lockande över den natur och det lite vilda, farliga och hur det kan påverka människor, som gör att jag snöar in helt. Att The Simple Wild faktiskt är en romantisk bok jag faktiskt fastnar för efter många fiaskon det senaste inom den kategorin, gör att jag smälter lite extra.

    Det kan vara så att Kristin Hannah har potential att bli en favoritförfattare efter två starka böcker som påverkat mig, jag behöver läsa mer av henne.

    The Gilded Wolves blev ett riktigt fiasko, som flera andra fantasyböcker det senaste. Jag trodde att jag skulle älska denna boken, men jag tog mig knappt igenom den här. Så tråkigt att inte riktigt kunna förutse vad jag tycker om. Jussi Adler-Olsen bjuder dock på stabil underhållning, den här serien kommer jag fortsätta med.

    En överraskning är månadens Recensionsexemplar, Bortförda. Jag skulle bara läsa några sidor för att se vad det var för bok, men slukade allt på en gång. Det skall bli kul och se om jag tycker lika bra om bok två i serien.

    Efter 4 månader på 2020 har jag nästan läst alla utmaningsböcker på Goodreads Choice Awards som jag planerat. Nu är det bara två kategorier kvar. Tyvärr har det hittills visat sig att jag inte riktigt har samma boksmak som de som röstat och inga nya favoriter har blivit lästa, utan det har snarare blivit flera bottennapp. Men det har varit rätt kul ändå, men två böcker kvar alltså. 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar