onsdag 8 april 2020

Bortförda, Oskar Källner, Karl Johnsson

Titel: Bortförda
Originaltitel: Bortförda
Serie: Imperiets Arvingar #1
Författare: Oskar Källner, Karl Johnsson
Utgivningsår: 2020
Förlag: raben&sjögren
Sidor/tid: 174 sidor
Genre: science fiction, 9-12 år
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack så mycket! 

Handling:
Alice och Elias bor med sina föräldrar i ett villaområde utanför Uppsala. De lever ett liv som liknar alla andras. Men en kväll försvinner mamma, och pappa blir tagen av polisen, misstänkt för att vara inblandad. Alice och Elias bestämmer sig för att rädda sina föräldrar. De beger sig ut i Lunsenskogen för att leta efter mamma, men de hittar någonting helt annat. För i samma skog befinner sig Brock, en azkalor från rymdskeppet Stillheten, som är ute på uppdrag för att rädda en förlorad besättningsman. Och det ska snart visa sig att Brock och syskonen har en gemensam fiende ...

Mina åsikter:
Uppläsare: - /5
Karaktärer: 4/5
Handling: 5/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 5/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken kom som en överraskning i lådan och jag blev sugen på att läsa den så fort jag bläddrade lite i den och såg bilderna. Bilderna ger en comic book-känsla och sätter stämningen på ett skönt sätt. 

Jag slukade denna boken under några timmar en eftermiddag. Den var bara så bra, helt enkelt. Ibland kan jag känna att barnböcker kan bli lite tunna i sina berättelser, men här fanns inte det problemet. Det var ett härligt flyt och jag sögs lätt in i boken och tyckte det var riktigt spännande. Jag ville absolut veta vad som skulle hända. En riktig bladvändare, även som vuxen. 

Karaktärerna var spännande och hade en intressant bakgrund, som är berättad så att man vill veta mer. Allt besvaras inte i första boken, så vilken tur att jag även fick andra. Nu skall jag bara få min son, som inte är någon bokslukare, att läsa boken då jag vet att han kommer gilla detta äventyr. 

 ⭐⭐⭐⭐1/2





Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Tror jag ska sätta mig med den här i helgen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag du gjorde. Nyfiken på vad du tyckte.

      Radera