torsdag 2 april 2020

Five feet apart, Rachael Lippincott

Titel: Five feet apart
Originaltitel: Five feet apart
Serie:
Författare: Rachael Lippincott
Utgivningsår: 2018
Förlag: Simon & Schuster Audio
Sidor/tid: 6 timmar 51 minuter
Genre: YA, kärlek, sjukdom
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Joy Osmanski, Corey Brill

Handling:
Can you love someone you can never touch? Stella Grant likes to be in control - even though her totally out of control lungs have sent her in and out of the hospital most of her life. At this point, what Stella needs to control most is keeping herself away from anyone or anything that might pass along an infection and jeopardize the possibility of a lung transplant. Six feet apart. No exceptions. The only thing Will Newman wants to be in control of is getting out of this hospital. He couldn't care less about his treatments, or a fancy new clinical drug trial. Soon, he'll turn eighteen and then he'll be able to unplug all these machines and actually go see the world, not just its hospitals. Will's exactly what Stella needs to stay away from. If he so much as breathes on Stella she could lose her spot on the transplant list. Either one of them could die. The only way to stay alive is to stay apart. But suddenly six feet doesn't feel like safety. It feels like punishment. What if they could steal back just a little bit of the space their broken lungs have stolen from them? Would five feet apart really be so dangerous if it stops their hearts from breaking too?

Mina åsikter:
Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 3/5
Handling: 1/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 2/5
Mitt nöje: 1/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det känns som jag läst det här förut, dessutom i bättre utformning. Lite "Fault in our stars" - känsla fick jag allt. Ni vet, två döende ungdomar som blir kära, fast denna var en sämre variant, inte riktigt samma djup. 
Sen kändes det inte som en bra bok att läsa i Coronatider, när det handlar om ungdomar som har svårt att syresätta sig eftersom de har en lungsjukdom. Det kommer lite för nära inpå då läsningen istället skulle behöva vara ett avbrott från alla nyhetsuppdateringar. Det kan ju ha färgat min åsikt en del. 

Men de här drygt sju timmar som jag lyssnade på boken var så otroligt många, så egentligen borde jag bara lagt undan boken och börjat på något annat. Det är klart jag fällde en tår när det blev riktigt sorgligt, men annars var jag inte så engagerad alls. Jag brydde mig inte trots att det var tragiska öden i boken och det känns ju då som att boken inte var för mig. Jag kan tänka mig att ungdomar kan gilla den och tycka den är romantisk rentav. 

Det glimrande till ibland och fångade mitt intresse för en stund, för att sedan tappa mig igen. Boken är ju tragisk, men jag brydde mig helt enkelt inte och det är ju inget gott betyg. 

 ⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Jag såg precis filmen av Five Feet Apart och älskade verkligen den. Jag håller med om att filmen (och boken, men jag har inte läst den) är väldigt lik The Fault In Our Stars men filmen hade betydligt bättre karaktärer, handling och skådespelarkemi än vad The Fault In Our Stars hade. Det är intressant att läsa din recension av boken, ofta kan ju filmerna och böckerna vara annorlunda. Men kolla gärna in filmen, jag tyckte den var väldigt bra och rörande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var inte alls intresserad av filmen efter att ha läst boken, men nu blev jag det! Tack för din kommentar.

      Radera