söndag 23 februari 2020

Normala människor, Sally Rooney

Titel: Normala människor
Originaltitel: Normal People
Serie: - 
Författare: Sally Rooney
Utgivningsår: 2018
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 8 timmar 3 minuter
Genre: Roman, relationer
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Ellen Jelinek

Handling:
Connell och Marianne växer upp i samma småstad. Han är en populär fotbollskille, hon rik men ensam. De börjar prata, snart ligger de med varandra, kort därefter gör de slut. Så fortsätter det, hela vägen till universitetet i Dublin. Där är rollerna plötsligt omvända: Marianne omges av människor som vill vara henne nära medan Connell sluter sig inåt. Rooney skildrar livet som det levs just nu. "Normala människor" är en roman om kärlek, klass och makt, och om hur en person kan förändra en annan människas liv.

Mina åsikter:
Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 2/5
Handling: 1/5
Världsbygge: 2/5
Intressant: 1/5
Mitt nöje: 1/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag har sett en hel del positivt om den här romanen, dessutom låg den ju högt på Goodreads Choice Awards vilket gjorde att jag läste den. Men efter att ha lyssnat på den kan jag inte förstå vad det är som gör den så bra. Dels är den skriven på ett sätt där man dimper ner korta ögonblick i karaktärernas liv med flera månaders mellanrum. Detta gör att jag inte riktigt kan få ett band till dem. De hinner ändras för mycket för att jag skall lära känna dem ordentligt. Dels är dessa ögonblick de tillfällen då karaktärerna oftast väljer att ha sex med varandra, vilket jag inte är det minsta intresserad av att uppleva. Hellre hade jag sett deras relations utveckling utan sexet. Ärligt talat när jag tänker efter, så har boken inte mycket till handling utan vi ser bara de här karaktärerna vid sporadiska tillfällen i deras ungdom och sen är det slut. 

En annan sak som gör att detta inte är något för mig är hur tjejen behandlas, vilket inte är på ett bra sätt, utav någon. Folk utövar makt över henne, kränker och slår henne, inget jag är intresserad av att läsa om heller.

OCH NU TILL SPOILERS, SLUTA LÄS OM DU INTE VILL VETA HUR DET SLUTAR, ÄVEN OM DET ÄR GIVET FRÅN FÖRSTA BÖRJAN. 

Marianne slutar naturligtvis ihop med med Connel och det skall ses som något bra, då han inte ville slå henne. Han "räddar" henne, sägs det. Huh?!? Är det där vi dar gränsen vid "bra" killar, att de iallafall inte slår en. Sen att de utnyttjar, inte vågar stå upp för tjejen inför sina kompisar och sticker så fort det motar... Det är ju sånt man får räkna med och är helt okej, eller?!? Är det så här normala människor beter sig är jag glad över att vara onormal. Inget för mig alltså och inget jag förstod mig på. En tvåa i betyg är nästan lite generöst, men vid vissa delar hölls ändå intresset uppe, så det är ju alltid något. 

 ⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar