söndag 24 maj 2020

Järnrosen, Oskar Källner & Karl Johnsson

Titel: Järnrosen
Originaltitel: Järnrosen
Serie: Imperiets arvingar #2
Författare: Oskar Källner, Karl Johnsson
Utgivningsår: 2020
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 183 sidor
Genre: 9-12, sci-fi
Språk: Svenska

Recensionsexemplar. Tack!


Handling:
Alice och Elias färdas genom galaxen tillsammans med besättningen på rymdskeppet Stillheten. De jagar efter skeppet där deras mamma hålls fången. Målet för resan är rymdstationen Järnrosen.

Väl framme lyckas de hitta och identifiera fiendeskeppet. Problemet är bara att det är fullt med kraokrigare. En räddningsaktion planeras och Elias och Alice är i full färd med att sätta den till verket, när allting plötsligt tar en oväntad vändning.

Mina åsikter:
Karaktärer: 3/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är andra boken i den nya serien Imperiets arvingar. Första boken blev jag helt fast i och jag hade höga förväntningar på denna. Järnrosen är också bra, helt okej, men känns lite som en mellanbok. Den lunkar på och är lite spännande. Bilderna gör fortfarande ett riktigt bra jobb att förstärka historien, men när det väl taggar till det där extra tar boken slut.

Jag gillar att barnen har integritet och så starka personligheter, de tar plats men de bryr sig om varandra och andra. 

Spännande och bra med en regäl cliffhanger i slutet. Nästa bok skall tydligen komma till hösten och det är klart man blir sugen.
 ⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar