lördag 9 maj 2020

Kingdom of Ash, Sarah J. Maas

Titel: Kingdom of Ash
Originaltitel: Kingdom of Ash
Serie: Throne of Glass #7
Författare: Sarah J. Maas
Utgivningsår: 2018
Förlag: Bloomsbury 
Sidor/tid: 980 sidor
Genre: Fantasy
Språk: Engelska


Handling:
Aelin Galathynius's journey from slave to assassin to queen reaches its heart-rending finale as war erupts across her world ... She has risked everything to save her people - but at a tremendous cost. Locked in an iron coffin by the Queen of the Fae, Aelin must draw upon her fiery will to endure the months of torture inflicted upon her. The knowledge that yielding to Maeve will doom those she loves keeps her from breaking, but her resolve is unravelling with each passing day... With Aelin imprisoned, Aedion and Lysandra are the last line of defence keeping Terrasen from utter destruction. But even the many allies they've gathered to battle Erawan's hordes might not be enough to save the kingdom. Scattered throughout the continent and racing against time, Chaol, Manon, and Dorian must forge their own paths to meet their destinies. And across the sea Rowan hunts to find his captured wife and queen - before she is lost to him. Some bonds will deepen and others be severed forever, but as the threads of fate weave together at last, all must fight if they are to find salvation - and a better world.

Mina åsikter:
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 5/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
De första hundra sidorna var sega, vid tvåhundra sidor började jag bli intresserad, vid trehundra började jag bli ganska involverad. Jag inser ganska snart att många detaljer från de tidigare böckerna, förutom den senaste som hade mer av en sidohistoria, är bortglömda och jag missar en del av historien just därför. Det tar lång tid att komma in i handlingen och få koll på alla Karaktärerna igen. Men sen är det spännande och intressant, precis som de flesta av Maas andra böcker lyckas hon behålla mitt intresse, trots att historien är full av klyschor, missförstånd, kärlekspar och andra saker som man lärt sig känna igen. Trots att man vet vem som kommer vinna slutstriden så dras kriget ut och är rätt spännande ändå. 

Spoilers... typ...

En rätt ok avslutning är det ändå, lite så där lagom sagoaktigt sliskigt. Sista meningen hade kunnat vara "...och så levde de lyckliga i alla sina dagar." 

Eftersom jag har minne som en guldfisk, är det besvärligt för mig när handlingen hoppar så mellan olika Karaktärer och vad de håller på med, alla är inte heller lika intressanta. Men tillslut löser ju det sig när alla strålar samman.

Jag måste säga att det ändå är skönt att ha läst klart serien och jag tror inte att den kommer att bli omläst, någonsin. Vad man kan dra för slutsats av det vet jag inte, men jag känner mig väldigt klar med Maas överlag just nu faktiskt.

 ⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar