tisdag 5 juli 2022

Tisdagstrion - Hetta


Ugglan & Boken har denna vecka bestämt att vi skall leta efter böcker med: Hetta (eller andra ”varma” ord) i titeln

Okej, jag tänker att jag inte tar med Hetta av Jane Harper då säkert många har med den idag. Jag börjar helt enkelt med en klassiker...

Bradbury Ray Fahreheit 451
451 Fahrenheit skall vara ca 233 grader Celsius om jag googlat rätt, vilket tydligen skall vara den temperatur som papper självantänds. Det måste man väl säga är ganska hett. Boken handlar om att bränna böcker, vilket vi naturligtvis inte förespråkar här.

Guy Montag är ingen vanlig brandman. Han tänder eldar i stället för att släcka dem. På statens uppdrag bränner han böcker, alla gamla tryckta böcker som kan kallas »litteratur« och som därigenom förväntas kunna få folk att spåra ur och inbilla sig att de kan förändra världen. Han bränner både böckerna och husen där han hittat dem - ibland även människorna i husen, om de knusslar. Sedan åker han hem till sin hustru Mildred, som tillbringar dagarna framför TV:n.
Men så lär Guy känna Clarisse, en sjuttonårig granne, som får honom att börja tänka och han inser vilken kraft som finns i egna, självständiga tankar och vilken hjälp han får från den av alla så hatade litteraturen. Omgivningen registrerar hur Guy går från att vara en statens trogne tjänare till att bli statens fiende.
Ray Bradburys Fahrenheit 451, betitlad efter den temperatur vid vilken papper självantänder, är en av världslitteraturens största klassiker i den dystopiska genren, en roman vars budskap i dag känns mer levande och relevant än någonsin.

McGuire Jamie Underbara Helvete
Ett annat ord som iallafall väldigt ofta förknippas med hetta är Helvete. Den här boken är för dem som gillar att läsa om ohälsosamma förhållanden som romantiseras.

Abby har lämnat sitt mörka förflutna bakom sig, fast besluten att aldrig återvända. Tillsammans med sin bästa kompis America har hon flytt till Eastern University för att börja ett nytt liv. Hädanefter ska hon vara en duktig flicka. Men så möter hon Travis, killen som slåss för pengar på illegala slagsmålsklubbar och som alltid har ett koppel av tjejer efter sig.

Abby lovar sig själv att aldrig falla för Travis och istället inleder de en vänskap. En vänskap som med tiden fördjupas och intensifieras tills den plötsligt har förvandlats till just det Abby med alla medel försökt undvika. Hon vet att de inte är bra för varandra, ändå kan hon inte hålla sig borta ifrån honom.

Deras relation blir snart alltmer kaotisk, destruktivt hänförande och fullkomligt underbar. Samtidigt smyger sig Abbys förflutna allt närmare och hotar att rämna hela deras värld.

Snyder Maria V. Elden (Study #3)
Eld är väl också ett "hett" ord. Det här är sista boken i en trilogi där första boken heter Giftet, Poison study på engelska. Jag minns inte så mycket mer än att jag nog gillade alla tre böckerna.

Första boken, Giftet, handlar om:
Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.

17 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen Fahrenheit 451!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en bra och ganska lättläst bok.

      Radera
  2. Fahreheit 451 vill jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du skall göra, den är relativt kort och lättläst.

      Radera
  3. Jag tyckte det var något bekant över Underbara helvete- jag började på den på engelska men läste den inte till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den heter Beautiful Disaster på engelska, jag kan förstå att du inte läste klart den.

      Radera
  4. Underbara helvete vet jag att jag var nyfiken på när den kom, sedan har den ramlat bort ur minnet. Å andra sidan så brukar jag inte vara glad i ohälsosamma förhållanden som romantiseras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skall du nog inte plocka tillbaka det till minnet.😊

      Radera
  5. den första har jag förstås läst. men de andra båda är okända för mig

    SvaraRadera
  6. bra trio, Bradbury passar utmärkt

    SvaraRadera
  7. Så fick jag en påminnelse till om Fahrenheit. Bra. Tack för det!

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen. Underbara helvete har jag faktist stående bland mina olästa.

    SvaraRadera
  9. Underbara helvete blir jag sugen på/ Maria Bokologen

    SvaraRadera
  10. Note to self: Read Fahrenheit 451!

    SvaraRadera
  11. Vad kul, jag valde också Bradbury!

    SvaraRadera
  12. Jag har inte läst någon av dem, men Bradburys har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
  13. Fahrenheit 451 har jag läst och tyckt om.

    SvaraRadera