fredag 29 maj 2020

Fahrenheit 451, Ray Bradbury

Titel:
 Fahrenheit 451
Originaltitel: Fahrenheit 451
Serie: -
Författare: Ray Bradbury
Utgivningsår: 1953
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 158 sidor
Genre: Modern Klassiker, dystopi
Språk: Svenska



Handling:
Guy Montag är ingen vanlig brandman. Han tänder eldar i stället för att släcka dem. På statens uppdrag bränner han böcker, alla gamla tryckta böcker som kan kallas »litteratur« och som därigenom förväntas kunna få folk att spåra ur och inbilla sig att de kan förändra världen. Han bränner både böckerna och husen där han hittat dem - ibland även människorna i husen, om de knusslar. Sedan åker han hem till sin hustru Mildred, som tillbringar dagarna framför TV:n.
Men så lär Guy känna Clarisse, en sjuttonårig granne, som får honom att börja tänka och han inser vilken kraft som finns i egna, självständiga tankar och vilken hjälp han får från den av alla så hatade litteraturen. Omgivningen registrerar hur Guy går från att vara en statens trogne tjänare till att bli statens fiende.

Mina åsikter:
Karaktärer: 2/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 2/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken läste jag under en solig eftermiddag liggandes i hängmattan. Den är alltså relativt lättläst. Den påminner lite om andra klassiska dystopier jag läst, (Kanske mest Orwells 1984, men även Burgess a Clockwork Orange och Atwoods The Handmaid's Tale) men denna var den som varit lättast att ta till sig hittills, trots att jag inte är ett fan av varken språket eller vissa bitar av berättandet. Författaren snubblar in sig i förklaringar och beskrivningar som jag inte riktigt köper. Boken saknar mycket av sin bakgrundsstory. Varför blev det som det blev? Varför kom de inte ihåg saker? Varför har människorna blivit så förlamande dumma? Korkade? Varför är det krig och mot vem? Och varför böckerna bränns får ingen riktigt vettig, trovärdig förklaring tycker jag.

Men någonstans i detta finns ändå en berättelse om en bokbrännande brandman som börjar tvivla på sitt jobb och hans kamp med sig själv och sin omvärld blir både spännande och intressant. Boken hade lätt kunnat vara lite längre och gett lite förklaringar, men nu är den inte det och man får fantisera lite själv istället. Eller diskutera med andra. Den ger någonting iallafall som gör att jag kan förstå att det är en modern klassiker.

⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar