torsdag 7 juli 2022

De sju systrarna: Maias bok, Lucinda Riley

Titel
: De sju systrarna
Serie: De sju systrarna #1
Författare: Lucinda Riley
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bazar förlag
Sidor/tid: 17 timmar 1 minut
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gunilla Leining

Handling:
De sju systrarna är den första delen i Lucinda Rileys succéserie som har förtrollat en hel värld. Maia D Aplièse har länge isolerat sig i sitt barndomshem, det vackra slottet Atlantis vid Genèvesjön. Men efter att hennes adoptivfar hastigt går bort förändras allt. När hennes fem systrar kommer hem för att ta farväl av fadern får de alla varsin ledtråd, en nyckel till deras förflutna. Maias ledtråd för henne till en förfallen herrgård i Rio de Janeiro, där den äventyrslystna Izabela Bonifacio levde åttio år tidigare. Tillsammans med en brasiliansk författare avslöjar Maia sanningen om sitt ursprung och vågar äntligen öppna upp sig för kärleken.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Boken börjar bra och jag blir snabbt intresserad av Maia och hennes familj, men när sedan historien fokuserar på en annan tidslinje längre tillbaka i tiden tycker jag det blir lite segt. Det är inte ovanligt att jag tappar intresset lite när det är flera tidslinjer i boken då oftast en av dem är mer intressant än den andra.

I den historiska tråden berättas det om män som bestämmer över "sina" kvinnor och det berättas på ett sådant sätt att jag blir förbannad och faktiskt mår dåligt. Det triggar mig så till den grad att det tar udden av läsglädjen och boken känns jobbig att ta sig igenom. Jag funderade faktiskt flera gånger på att DNFa boken, men jag tog mig igenom den.

Jag är ändå glad att ha läst den, författaren och serien är hypad och syns överallt. Nu vet jag vad det handlar om och kan inse att det inte riktigt är min typ av bok. Men det kan ändå hända att jag ger författaren en chans till för även om detta inte passade mig just nu så tycker jag att det var väl skrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar