tisdag 19 juli 2022

Evelyn Hugos sju äkta män, Taylor Jenkins Reid

Titel
: Evelyn Hugos sju äkta män
Serie: -
Författare: Taylor Jenkins Reid
Utgivningsår: 2017
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Sidor/tid: 12 timmar 32 minuter
Genre: Historisk Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Sofia Berntson

Handling:
Monique är inte direkt på topp. Hennes man har lämnat henne och hennes karriär som reporter har gått i stå. Så när den glamorösa Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo kontaktar henne och vill att Monique ska skriva hennes livs historia så kunde ingen bli mer förvånad än Monique själv.

Varför har Evelyn Hugo valt just henne? Fast besluten att rädda sin karriär träffar hon skandaldrottningen och hör Evelyn Hugo berätta om livet i Los Angeles på 1950-talet och tiden fram tills hon valde att lämna rampljuset i slutet av åttiotalet. Samtidigt som Evelyn berättar om skoningslös ambition, oväntad vänskap och en stor förbjuden kärlek, så börjar Monique känna ett djupt band till skådespelerskan. Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken har synts överallt i flera år och jag har lockats att läsa den för att se varför alla älskar den. Jag har tvekat länge då storyn i sig egentligen inte lockar mig alls, jag är inte en sådan person som gillar att läsa om kändisar och deras liv, eller skvaller över lag. Men nu har även jag läst boken.

Jag kan förstå hypen bakom den och älskar sättet den är skriven på, den får mig nästan att tro att den är på riktigt, så levande blir karaktärerna. Evelyn Hugo finns på riktigt och har haft en lång filmkarriär i Hollywood, det känns nästan självklart, fast hon är en fiktiv karaktär. 

Det är lättlyssnat, trots att jag kanske inte är så intresserad av Evelyns vassa armbågar och nya äktenskap och filmer, och jag lyssnade snabbt igenom hela boken. Men hade jag läst hela boken om det hade varit en fysisk bok. Jag är osäker. I så fall kanske bara för att få veta vad som vad svaret på "Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne." skulle bli. Vilket inte kändes som en så stor grej som det hela verkade vara när jag väl kom dit.

Så, jag förstår hypen och är imponerad av författarskapet, men var inte överväldigad av storyn om filmstjärnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar