söndag 4 april 2021

Sammanfattning Mars

Lästa böcker i Mars: 5 st. 


Månadens utmaningsböcker:

Goodreadsutmaning: 17/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Även om jag läst helt okej böcker så har Mars varit en riktigt seg läsmånad. Det är inte så att någon bok var dålig, utan jag har varit med om mycket spänning i olika genrer. Det har bara gått lite trögt med läsningen och lyssningen överlag. 

Det blev bara en utmaningsbok som lästes klart, The Pull of the stars, och den var helt okej. Jag sitter också med Jerusalem på mina små kaffepauser. Den är lång och det kommer att ta ett tag att komma igenom den, men jag njuter av den när jag får tillfälle. 

Offer 2117 var den bok som överraskade mest. De senaste böckerna i avdelning Q-serien har varit okej, men inte riktigt så bra som jag önskat. I den här kunde jag känna igen karaktärerna igen, plus att jag fick lära känna Assad bättre. Det var riktigt kul att lyssna på den boken.

Nattavaara kändes faktiskt nästan aktuell med sitt dystopiska Sverige. Är det dit vi är på väg? Det hoppas jag verkligen inte. Boken var spännande och tragisk och fylld av våld, svek, sprit och droger. Var den så bra att jag kommer fortsätta serien. Vet ej.

Bäst denna månaden var ändå The four winds av Kristin Hannah. Hon skriver så att jag känner det långt in i märgen. Hon får mig också att tänka och reflektera på ett bra, men ibland plågsamt sätt. Periodvis riktigt jobbig att läsa, men så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar