fredag 13 november 2020

Skugga av Svek 2, Diana Gabaldon

Titel
: Skugga av svek 2
Originaltitel: Written in My Own Hearts Blood, part 2
Serie: Outlander #8 del 2
Författare: Diana Gabaldon
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bookmark Förlag
Sidor/tid: 563 sidor
Genre: Historisk roman, tidsresor
Språk: Svenska


Handling:
I den nu klassiska romanen Främlingen gör sjuksköterskan Claire Randall en ofrivillig tidsresa från 1940-talets Storbritannien och hamnar i 1700-talets Skottland. Detta är fortsättningen på berättelsen om Claire, hennes man Jamie Fraser och deras barn och barnbarn, i två tidsplan Jamie lämnar armén och beger sig tillsammans med Claire till Philadelphia, där de flyttar in hos Fergus och Marsali i ett tryckeri. De vill inget hellre än att återvända hem till Fraser's Ridge. En eldsvåda med tragisk utgång får dem att sätta planerna i verket, trots att vintern närmar sig. I Skottland har Brianna fattat beslutet att hon och barnen måste bort därifrån för att komma undan den grupp människor som är ute efter henne. När hon får ett oväntat meddelande från maken Roger är det dags för en ny resa genom tid och rum ... Skugga av svek II tar vid där Skugga av svek I slutar.

Mina åsikter:
Karaktärer: 5/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
När jag avslutat denna boken kan jag inte annat än att känna mig lite besviken. Första delen gav jag fem stjärnor, den här delen når inte dit. Jag känner karaktärerna och det är trevligt att läsa om dem, tryggt och mysigt. Men jag tycker faktiskt det är lite segt och utdraget. Bäst tycker jag om bitarna om Brianna och Roger, vilka får alldeles för lite utrymme, de andra virrar mest runt. Boken kommer liksom ingenstans som inte redan hänt i första delen, vilket känns lite tråkigt. Dock fanns det inte på kartan att sluta läsa då jag måste få veta vad som händer.

Men när slutet kommer är det extremt jobbigt, då det är så tydligt att det borde finnas en fortsättning, vilket det är meningen att det skall finnas, men den finns inte ännu. Det finns inte ens ett datum eller år då boken skall komma ut. Och denna boken kom ut för snart sju år sedan. Nu gör Gabaldon en hel del forskning till sina böcker, de är detaljerade och enormt tjocka så jag har full förståelse för att det kan ta en stund att få till en ny bok. Det blir till att hålla utkik helt enkelt.

 ⭐⭐⭐

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar