torsdag 11 mars 2021

Offer 2117, Jussi Adler-Olsen

Titel
: Offer 2117
Serie: Avdelning Q #8
Författare: Jussi Adler-Olsen
Utgivningsår: 2019
Förlag: Bonnier Audio Ljudbok
Sidor/tid: 16 timmar 52 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl Mørck och Rose på Köpenhamnspolisens cold case-avdelning. Men vet de egentligen vem han är? Under årens lopp har Assad överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Var kommer han ifrån? Vilka hemligheter bär han på? I "Offer 2117" får vi svaren. Det här är Assads historia.


Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag hade nästan börjat tröttna lite på denna serie. De karaktärer som gjorde historierna läsvärda, mådde dåligt och hade tappat gnistan och var inte alls lika roliga att läsa om. 

Här, i Offer 2117, är de tillbaka med råge. Vilket jag tycker är så kul eftersom jag inte läser dessa böcker för själva kriminalfallen, utan för gänget på avdelning Q. Den här boken utmärker sig dock. Fallet blev intressant eftersom det till viss del handlar om Assad, karaktären som gör mest för läsvärdheten av böckerna. Min nyfikenhet på Assads dimhöljda förflutna, som behandlas i denna bok, gjorde också att denna historien fick ett driv som de senaste böckerna har saknat. Kommer det någon mer bok i serien kommer jag definitivt att läsa den, det hade jag inte trott för några månader sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar