torsdag 25 mars 2021

The Four Winds, Kristin Hannah

Titel
: The four winds
Serie: -
Författare: Kristin Hannah
Utgivningsår: 2021
Förlag: Pan Macmillan
Sidor/tid: 15 timmar 1 minut
Genre: Historisk Roman
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Julia Whelan

Handling:
She will discover the best of herself in the worst of times . . .

Texas, 1934. Elsa Martinelli had finally found the life she'd yearned for. A family, a home and a livelihood on a farm on the Great Plains. But when drought threatens all she and her community hold dear, Elsa's world is shattered to the winds.

Fearful of the future, when Elsa wakes to find her husband has fled, she is forced to make the most agonizing decision of her life. Fight for the land she loves or take her beloved children, Loreda and Ant, west to California in search of a better life. Will it be the land of milk and honey? Or will their experience challenge every ounce of strength they possess?

From the overriding love of a mother for her child, the value of female friendship and the ability to love again - against all odds, Elsa's incredible journey is a story of survival, hope and what we do for the ones we love.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag undrar om inte Kristin Hannah börjar bli en riktig favoritförfattare för mig. Detta är tredje boken av henne som jag läser och jag är lika tagen av denna som av Näktergalen och Himmel över Alaska. 

Boken handlar först och främst om starka kvinnor som kämpar emot alla odds. Men den handlar också om vänskapsband och om natur och ett klimat som är tufft mot sina invånare. Mycket av samma tema som i de andra böckerna jag läst av henne. Man får vara med om hopp, tvivel och djup sorg, men även små glädjeämnen. Boken är väldigt mänsklig och berör mig på djupet. Den får mig att tänka och reflektera och jämföra med hur jag har det och hur världen ser ut nu. Den får mig även att reflektera över hur det är att tvingas vara på flykt och bli illa ansedd.

I den här boken får vi följa Elsa, som ingen tror på och som växlar mellan att tro på vad andra säger och att kämpa för att stå upp för sig själv. När hon sedan blir mamma finns det inga gränser för vad hon kan göra. Som mamma, att läsa om hur en annan mamma kämpar för att ge sina barn det de behöver och inte riktigt nå hela vägen, det krossar hjärtat på mig. Ångestfylld är bara förnamnet. Det blir en känslomässig bergochdalbana och trots att jag är helt fast i boken är jag tvungen att pausa ibland, för att inte fastna i någon form av förtvivlan. Kristin Hannah är verkligen bra på att berätta så att det känns, på det allra bästa sätt.

2 kommentarer:

  1. Jag har nyligen läst min första Kristin Hannah-bok och ser fram emot att läsa fler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills gillar jag det jag läst av henne.

      Radera