torsdag 22 april 2021

The Wicked King, Holly Black

Titel
: The Wicked King
Serie: the Folk of the Air #2
Författare: Holly Black
Utgivningsår: 2019
Förlag: Hot key books
Sidor/tid: 322 sidor
Genre: Fantasy, YA
Språk: Engelska


Handling:
I have heard that for mortals, the feeling of falling in love is very like the feeling of fear. Jude has tricked Cardan onto the throne, binding him to her for a year and a day. But the new High King does everything in his power to humiliate and undermine her, even as his fascination with her remains undimmed. Meanwhile, a traitor in the court is scheming against her. Jude must fight for her life and the lives of those she loves, all while battling her own complicated feelings for Cardan. Now a year and a day seems like no time at all . . .

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Första boken i den här serien tyckte jag var riktigt rolig att läsa och det var denna också, fast inte riktigt på samma nivå som bok ett. Här börjar känslor växa mellan karaktärer som jag inte riktigt hänger med på, eller är intresserad av för den delen. Det blir lite för mycket absurda intriger och politik som för all del är riktigt spännande, men jag är inte riktigt med på tåget hela tiden. Fester, mordförsök, svek avverkas efter varandra så det känns som att jag tappar karaktärerna lite och det är ju synd.

Boken är dock lättläst och jag bränner igenom den ganska fort och har roligt under tiden, men jag får nog skynda mig att läsa bok tre innan jag har hunnit glömma vad tvåan handlade om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar