måndag 5 augusti 2024

Järnkonungen, Julie Kagawa

Titel
: Järnkonungen
Serie: Iron fey #1
Författare: Julie Kagawa
Utgivningsår: 2010
Förlag: Harlequin AB
Sidor/tid: 384 sidor
Genre: Fantasy, Unga vuxna
Språk: Svenska


Handling:
Jag flög fram genom skogen medan grenarna piskade mitt ansikte. Bakom mig hörde jag kvistar som knäcktes, morranden och svordomar. Varje andetag brände som eld men jag tvingade mig att fortsätta springa, för jag visste att om jag snubblade eller föll skulle jag dö.

MEGHAN CHASE har ett hemligt öde ett som hon aldrig kunnat föreställa sig Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända.

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot.Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Det här är en omläsning för mig. Det har kommit ut nya böcker i serien och jag vill uppdatera mig eftersom jag inte kommer ihåg så mycket. Många år har gått sedan jag läste de här böckerna, det är till och med före bloggens tid, vilket innebär att det blir en liten recension här ändå. 

Jag minns som sagt inte så mycket av böckerna, mer än att jag tyckte de var riktigt bra och spännande. Nu när jag läser om dem inser jag att jag glömt det mest väsentliga i boken. Boken är en enda lång resa med hinder på vägen och mycket av det handlar om Järnhovet som förstör Landet Aldrig. Vad jag minns mest är Meghan, Puck och Ash och deras grabb och känslor, jag minns inte ens katten (som påminner om katten i Alice i Underlandet) och han har en ganska stor roll.

Boken är inte lika bra som jag minns den. Dels för att den består av en lång resa med ett uppdrag och dels för att den är lite naiv och faktiskt fjantig. Väldigt mycket ungdomsbok och väldigt mycket 16-åring som skall rädda världen och blir kär i en uråldrig men o så evigt ung man med mörkt förflutet. Trots det går det snabbt att läsa och jag tänker fortsätta med serien som jag tänkt.

(En liten tanke bara: Vad är det med dessa ungdomar i böcker i 16-års åldern som kan rädda världen. Jag har ungdomar i de åldrarna hemma just nu. De skulle inte kunna rädda världen, de kan knappt tömma en diskmaskin. Tänk dig en treåring i en tonårskropp... Men de tror själva att de vet allt och kan allt. En mycket förvirrande ålder, både för sig själva och för omgivningen.😆)

Du kanske också vill läsa om:

Kagawa Julie Talon, (Talon #1)

Black Holly The Cruel Prince (The Folk of the Air #1)

Fem tips på böcker i feernas värld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar