lördag 24 augusti 2024

Tithe, Holly Black

Titel
: Tithe
Serie: Modern Faerie Tales #1
Författare: Holly Black
Utgivningsår: 2002
Förlag: Simon & Schuster UK
Sidor/tid: 255 Sidor
Genre: Fantasy, Unga vuxna
Språk: Engelska


Handling:
Kaye is used to drifting from place to place with her mother’s rock band, until an ominous attack forces them back to her childhood home. Kaye’s always had the unique ability to see faeries, so when she stumbles upon an injured faerie knight in the woods, she decides to save him. 

But this fateful choice has dire consequences, as she soon finds herself the unwilling pawn in an ancient and violent power struggle between two rival faerie kingdoms. Will Kaye escape with her life?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Holly Black har en förmåga att skriva så att jag dras in i boken och bara sträckläser. Jag lever boken under tiden jag läser. Det är inga mästerverksböcker, ingen fantastisk litteratur, men o så underhållande och lättläst. Perfekt sätt att koppla bort verkligheten och leva sig in i fantasiernas värld. Feer är uppenbarligen något jag roas av och i denna boken får vi hälsa på både i Unseelie Court och Seelie Court. Ramarna är de klassiska och feerna är onda och de olika hoven är varandras motståndare. Vanliga människor kan inte se fevärlden och de tål inte järn. Lite som i Julie Kagawas Iron Fey-serie som jag nyss läst.

Romantiska känslor uppstår naturligtvis och det väldigt snabbt, mellan en tonåring och en urgammal, men ändå ung och ursnygg fe med mörkt förflutet, det är sedan gammalt. Så boken är ju inte helt utan problematik och själva storylinen är ju inte heller helt unik.

Men det var väldigt kul att läsa ändå.

Du kanske också vill läsa om:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar