torsdag 1 augusti 2024

Sammanfattning Juli


Lästa böcker i Juli:  10 st. 1 DNF

  • Ön, Ragnar Jónasson 📚
  • Sista sommaren, Eleonore Holmgren 📖
  • Järnkonungen, Julie Kagawa (omläsning)🤓
  • Järnprinsessan, Julie Kagawa (omläsning)🤓
  • Järndrottningen, Julie Kagawa (omläsning)🤓
  • Fiendens fiende, Jan Guillou 📚
  • Tithe, Holly Black 📖
  • Inferno, Dan Brown 📚
  • En lustig historia, Emily Henry 🆕
  • Brottstycke, Maria Richardsson 🆕
  • Bland hittegods och vilsna hjärtan, Helen Paris DNF
😨 Utmana mig själv: 4 st + (1DNF)/12
📖 Från bokhyllan: 9 st /12
🎧 Länge i Ljudbokshyllan: 3st +(2 DNF) st /12
🆕 Relativt ny bok: 9 st /12
📚 Serie jag följer: 12 st /12
🔖 Bokreabok: 2 st /12
🤓 Övrigt: 9 st /12

Goodreadsutmaning: 44+( 7DNF)/52 
Kaosutmaningen:  19/20

Tid lyssnat: 71 timmar 16 minuter
Sidor läst: 1719 sidor

Kommentar:
Juli blev iallafall i början en riktigt härlig lästid. I två veckor var väl vädret kanske inte på topp, enligt dem som vill vara ute och sola och bada. Jag var supernöjd. Att börja semestern med att bara finnas, gå runt i gosiga kläder, äta lite enklare mat och bara läsa, kan det finnas något bättre. Klart vi gjorde någon utflykt nån dag men annars var det väldigt lugnt. Så tio böcker blev det tillslut, bara sådär helt utan ansträngning. Helt underbart!

Månaden började med Ragnar Jónasssons Ön, andra boken i serien, men denna serie får jag pausa ett tag tills jag är klar med Ann Cleeves Vera Stanhope då jag blendade ihop karaktärerna i mitt huvud. Annars var det en lättläst och spännande bok.

Sen blev det en riktigt bra bok som jag väntat med alldeles för länge. Sista sommaren, kan man läsa en bättre och finare sommarbok. Full poäng till den.

Sedan läste jag om de tre första böckerna i Julie Kagawas Iron Fey-serie för att så småningom kunna fortsätta med serien som kommer efter. Böckerna var inte lika bra som jag minns dem och jag blev lite besviken.

Så då ville jag ha något riktigt bra att läsa och satte tänderna i nästa bok i Guillous Hamiltonserie, Fiendens fiende. Spännande och  fängslande.

Tithe var lättläst. Ännu en bok onda feer och de ca 250 sidorna flög förbi.

Inferno av Dan Brown var däremot väldigt seg med extremt mycket detaljer om än spännande däremellan också.

Emily Henrys senaste bok En lustig historia var väldigt gullig och trevlig.

Sedan dök jag på en bok som utspelar sig i trakter jag är väldigt familjär med. Brottstycke handlar om mord i de trakterna och det hela blev extra spännande men också surrealistiskt och lite kul.

Bland hittegods och vilsna hjärtan var så tråkig att jag tappade lusten att lyssna klart på den. Det hände ingenting och huvudkaraktären fastnade jag inte för alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar