tisdag 27 augusti 2024

Tisdagstrion V.35 - Böcker jag ser fram emot att läsa

Nu sätter Tisdagstrion igång igen och Ugglan & Boken vill att vi listar tre böcker under temat: Böcker jag ser fram emot att läsa

Ett tema som är mycket svårare än det borde vara. Just nu hittar jag ingenting som lockar särskilt mycket och böcker som jag varit väldigt sugen på har jag tappat den känslan för. Förhoppningen finns om att kunna få lite inspiration idag.

Jag listar tre böcker av författare jag älskat böcker av förut och borde gilla att läsa nu i höst.

The Courting of Bristol Keats Mary E Pearson
Denna författare har skrivit en av mina absoluta favoritserier The Remnant Chronicles och i november kommer hon ut med en ny bok i en ny serie. Jag hoppas, hoppas, hoppas att jag kommer älska den.

After losing both their parents, Bristol Keats and her sisters struggle to stay afloat in their small, quiet town of Bowskeep. When Bristol begins to receive letters from an 'aunt' she has never heard of, who promises to help, Bristol reluctantly agrees to meet her - and discovers that everything she thought she knew about her family is a lie. Her father might even still be alive. Not killed but kidnapped by terrifying creatures and taken to another realm - the one he is from.

Desperate to save her father and find the truth, Bristol journeys to a land of gods, fae and monsters. Pulled into a dangerous world of magic and intrigue, she makes a deadly bargain with the fae king, Tyghan. But what she does not know is that he is the one who drove her parents to live a life on the run. And he is just as determined as she is to find her father - dead or alive . . .


Soluppgång över strandpromenaden, Jenny Colgan
Den här boken hade jag planerat läsa i Augusti men det blev inte av. Men det är en bok av Colgan som är lite av en favorit hos mig och borde vara lika bra och mysig som hennes andra böcker.

Marisa Rosso kan inte förstå hur andra kan gå vidare med sina liv så snabbt, när hon fortfarande kämpar med sorgen efter hennes älskade morfar. Att förlora en morförälder borde ju vara det mest naturliga i världen, så varför tar hon det så hårt?

Hon tar sin tillflykt till den lilla tidvattenön Mount Polbearne, vid foten av Cornwall. Hon behöver vara ifred och tänker enbart ägna sig åt jobbet som registrator. Samtidigt som hon hanterar andras födslar, bröllop och dödsfall, isolerar hon sig allt mer från andra.

Men att bli lämnad i fred visar sig inte helt lätt. Det ständiga plinkandet från hennes granne, en rysk pianolärare, tränger igenom väggen. Hon lyckas inte heller undkomma öbornas ihärdiga arbete med att försöka rädda det lokala bageriet från att slå igen. Kan den livliga gemenskapen i det lilla samhället, hjälpa Marissa att hitta tillbaka till glädjen, där på den lilla ön vid världens ände?


Glasverandan, Ann Cleeves (Vera Stanhope #5)
Femte boken om Vera Stanhope borde bli en lika mysig och spännande och lite småtrevlig bok som alla andra böcker av Cleeves jag läst.

I ett gammalt hus på engelska landsbygden samlas en grupp människor med författardrömmar. Här i den pittoreska, gröna omgivningen ska de tillsammans inspireras till att skriva. Temat för kursen är spänningslitteratur. Men snart krackelerar idyllen. En dag hittas en av lärarna, en känd tv-profil, grymt knivhuggen i närheten av husets vackra glasveranda. 

Kriminalkommissarie Vera Stanhope och hennes parhäst, polisassistent Joe Ashworth, dras in i mordutredningen. Tidigt upptäcker Vera att hennes granne finns i sällskapet och dessutom tycks vara den som alla misstankar riktas mot. Men Vera och Joe hittar varken motiv eller ledtrådar. När ytterligare ett mord sker befarar Vera att det finns en mördare som vill göra verklighet av fiktionen som skapas i huset. Men nu börjar det bli ont om tid, kommer Vera och Joe att kunna lista ut hur nästa mord är planerat innan mördaren slår till igen?

11 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande aldrig läst något av Ann Cleeves, bara sett serierna, men jag misstänker att de skulle passa mig perfekt!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en annan av Jenny Colgans böcker. Böcker som fungerar bra som avkoppling.

    SvaraRadera
  3. har läst annat av både Colgan och Cleeves som jag gillat

    SvaraRadera
  4. Jag hänger inte med i Cleves Stanhope serie men kanske någon gång.

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelsen om Ann Cleeves. Jag har uppskattat Vera Stanhope på tv och har länge velat läsa något av Cleeves.

    SvaraRadera
  6. Jag gillade Cleeves böcker om Shetland, men har aldrig fastnat för Vera

    SvaraRadera
  7. The Courting of Bristol Keats blir jag sugen på! Tack för tips Maria/bokologen

    SvaraRadera
  8. Kan definitivt tänka mig en Colgan igen när jag vill ha nåt lättsmält. Hon är bra på feelgood.

    SvaraRadera
  9. Serien om Vera Stanhope har jag aldrig börjat läsa, men det kanske jag borde.

    SvaraRadera
  10. Har läst andra böcker av Cleeves men vill läsa fler. The Courting of Bristol Keats blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera