söndag 16 juni 2024

Fem tips på böcker i feernas värld


Det är återigen dags för ett inlägg där jag tipsar om böcker under ett visst tema. Den här gången är det böcker där man får hänga lite i feernas värld. Feer är ju inte kända för att vara särskilt vänliga så det blir alltid lite spänningar och brutalitet ihop med dessa.

The Cruel Prince, Holly Black
Den här boken är början på en trilogi. Den handlar om de vackra men elaka feerna i deras värld. Två människobarn har omhändertagits av en fe-familj och det handlar om deras inte alltför enkla liv i denna värld. Böckerna är snabb- och lättlästa trots att de är på engelska.

Of course I want to be like them. They're beautiful as blades forged in some divine fire. They will live forever. And Cardan is even more beautiful than the rest. I hate him more than all the others. I hate him so much that sometimes when I look at him, I can hardly breathe. One terrible morning, Jude and her sisters see their parents murdered in front of them. The terrifying assassin abducts all three girls to the world of Faerie, where Jude is installed in the royal court but mocked and tormented by the Faerie royalty for being mortal. As Jude grows older, she realises that she will need to take part in the dangerous deceptions of the fey to ever truly belong. But the stairway to power is fraught with shadows and betrayal. And looming over all is the infuriating, arrogant and charismatic Prince Cardan . . .

Järnkonungen, Julie Kagawa
De här böckerna är det länge sedan jag läste så jag kommer inte ihåg så mycket av dem. Men jag vet att jag läst serien mer än en gång. För det är en serie på 10 böcker tydligen och jag inser nu att jag inte läst hela serien alls utan bara de första 4-5. Miss av mig. Kanske dags för en omläsning. Men feer är det och mycket utspelar sig i deras värld och de är inte snälla.

Jag flög fram genom skogen medan grenarna piskade mitt ansikte. Bakom mig hörde jag kvistar som knäcktes, morranden och svordomar. Varje andetag brände som eld men jag tvingade mig att fortsätta springa, för jag visste att om jag snubblade eller föll skulle jag dö. MEGHAN CHASE har ett hemligt öde ett som hon aldrig kunnat föreställa sig Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända. Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot. Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära.

The Court of Thorns and Roses, Sarah J. Maas
Eller Ett hov av taggar och rosor som den heter på svenska. Toxisk romance och farliga feer. Väldigt lätt att bara plöja igenom.

När den nittonåriga jägarinnan Feyre dödar en varg i skogen dyker det upp en odjursliknande varelse och kräver vedergällning. Feyre tvingas följa med till ett farligt, magiskt rike hon bara trodde fanns i sagorna, och väl där inser hon att varelsen inte är ett djur, utan Tamlin: en av de livsfarliga, odödliga feer som en gång styrde över deras värld.
Feyres känslor för Tamlin övergår så småningom från iskall fientlighet till en blixtrande passion som överskuggar alla varningar och lögner hon hört om hans farliga och vackra värld.
Men när en uråldrig, ondskefull skugga växer till sig över feernas land måste Feyre stoppa den - annars kommer både Tamlin och hans värld att gå under. 


The Treachery of beautiful things, Ruth Frances Long
Det här är en av de första riktiga fe-böcker jag läste, jag hade läst Julie Kagawa innan och blivit sugen på mer Jag lånade den på biblioteket, lockad av omslaget. Jag vill minnas att jag tyckte den var spännade, men minns inte mycket mer.

A darkly compelling mix of romance, fairy tale, and suspense from a new voice in teen fiction

The trees swallowed her brother whole, and Jenny was there to see it. Now seventeen, she revisits the woods where Tom was taken, resolving to say good-bye at last. Instead, she's lured into the trees, where she finds strange and dangerous creatures who seem to consider her the threat. Among them is Jack, mercurial and magnetic, with secrets of his own. Determined to find her brother, with or without Jack's help, Jenny struggles to navigate a faerie world where stunning beauty masks some of the most treacherous evils, and she's faced with a choice between salvation or sacrifice--and not just her own.

These Hollow Vows, Lexi Ryan
Dåliga relationer i denna romance i fe-världen. Det är en duologi, där jag tyckte första boken var okej, men där jag blev djupt besviken på bok nummer två. Men lättläst var det. 

Brie would do anything before making a deal with the Fae; death is better than their vicious schemes. But when her sister is taken by the sadistic king of the Unseelie court, there is nothing Brie wouldn't do to get her back-including making a deal with the king himself to steal three magical relics from the rival Seelie court.

Gaining unfettered access to the Seelie court is easier said than done. Brie's only choice is to pose as a potential bride for the Seelie Prince, Ronan-a prince who's not quite as wicked as she once thought. Unwilling to let her heart distract her, she accepts help from a band of Unseelie misfits with their own secret agenda. But as Brie spends time with their mysterious leader, Finn, she finds herself struggling to resist his seductive charm.

Caught between two dangerous courts, Brie must decide who to trust with her loyalty . . . and with her heart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar