tisdag 31 maj 2022

Tisdagstrion - Å, Ä, Ö


Tisdagstrion för vecka 22 har temat: Å, Ä, Ö (minst en av bokstäverna någonstans i varje titel)
Idag blir det tre böcker som jag inte brukar nämna så ofta och som det var ett tag sedan jag läste. De kanske dessutom kan vara lite svårare att få tag på, men läsvärda ändå.

Beischer Sara Mamma är bara lite trött
Det var så skönt att läsa denna boken och känna att man faktiskt inte var ensam. Att läsa om en lärare, mamma, hustru som försöker göra sitt bästa men som helt plötsligt måste inse att man kört rakt in i kaklet och inte kan göra någonting längre.

Minna jobbar som lärare, är småbarnsförälder, hustru, vän. Hon är snäll, ställer upp, kämpar, ler, försöker, känner sig otillräcklig, försöker lite till. Tills en dag då allting tar stopp, hon får diagnosen utmattningssyndrom.

Dessen Sarah Du glömde säga hej då
Ärligt talat kanske jag inte kommer ihåg så mycket alls från denna boken. Men Sarah Dessen är en författare som skriver lättlästa böcker som är perfekta att ha med på stranden eller i hängmattan och plöja igenom. 

Ännu en ny stad och ännu en ny skola. Inte för att Mclean har något emot det. Tvärtom, hon tycker det ska bli ganska skönt att gå vidare, att börja om, att bli någon ny. På ett nytt ställe kan hon vara vem hon vill: den klämkäcka hejarklacksledaren, den svåra tjejen som klär sig i svart eller hon som känner alla och går på alla fester. Mclean är van att byta roll, för hon och hennes pappa flyttar ofta. Väldigt ofta.Men när de kommer till Lakeview blir allt annorlunda. Mclean har redan bestämt vem hon ska vara, men det hjälper inte. Plötsligt står hon där utan förklädnad, och den enda hon kan vara är sig själv. Men vem är egentligen den riktiga Mclean? Kanske kan grannkillen Dave hjälpa henne att ta reda på det.


Gier Kerstin Rubinröd
(Ädelstens-triologin #1)
En annan bok om ungdomar, fast med lite resande i tiden och mysterier som skall lösas är Rubinröd. Tyckte den var alldeles lagom spännande och mystisk när jag läste den.

Ibland är det jobbigt att leva med en familj som har många hemligheter. Det tycker iallafall 16-åriga Gwendolyn, ända tills hon plötsligt befinner sig i London i en helt annan tid. Det visar sig nämligen att den allra största hemligheten i familjen är Gwendolyn själv!

Hon blir indragen i ett spel på liv och död, större än hon någonsin kunnat ana, med förräderi, hemliga ordenssällskap och tidlös kärlek.

22 kommentarer:

  1. passande trio, gillade inte Beischers man i boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, han var varken förstående eller hjälpsam om jag kommer ihåg rätt.

      Radera
  2. Tack för tipsen! Jag har läst Mamma är bara lite trött och tyckte att den var lite som tv-serien Solsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de kanske påminner om varandra.

      Radera
  3. De två första vet jag att jag har sett lite överallt, men jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De känns som de försvunnit med tiden :)

      Radera
  4. Beischers bok är den enda jag hört talas om, men den har inte hamnat på läslistan. Än.

    SvaraRadera
  5. Inte läst någon av dina böcker den här veckan, tack för tips!

    SvaraRadera
  6. har inte läst någon av dina böcker, men den första känner jag till. Dessens titel innehåller ju både å, ä och ö. jag tänkte att det borde finnas sådan titlar men jag kunde inte komma på någon. författarnamnet Sarah Dessen känner jag till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände att den titeln absolut måste vara med :)

      Radera
  7. Det var inte illa att få med en bok som har alla tre bokstäverna i titeln. Mamma är bara lite trött har jag också idag. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vi hade samma på ett så öppet tema ändå :)

      Radera
  8. Tre okända böcker för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Rubinröd är den enda jag läst från din trio. Har läst andra böcker av Dessen men inte denna.

    SvaraRadera
  10. Jag har läst din första bok och har den sista men där hittat jag inte de andra i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också lite problem att få tag på hela den trilogin. Men de fanns att läsa på biblioteket.

      Radera
  11. Beischers bok verkar intressant! Finns nog en hel del igenkänning i den, också för mig.

    SvaraRadera
  12. Bara olästa för mig, så tack för tipsen!

    SvaraRadera