torsdag 2 juni 2022

Sammanfattning Maj


Lästa böcker i Maj: 5 st. 
  • Sherwood, Meagan Spooner
  • Red Wolf, Rachel Vincent
  • Gilded, Marissa Meyer DNF
  • Pride and Premeditation, Tirzah Price DNF
  • Natriumklorid, Jussi Adler-Olsen
  • Människorna, Matt Haig
  • Ens svärm av tusen bin 1, Diana Gabaldon
Goodreadsutmaning: 30+(2DNF)/52 
Tid lyssnat: 47 h 48 min
Sidor läst: 650

Månadens tema
📚 Retellings 📚
  • Red Wolf, Rachel Vincent (Rödluvan)
  • Gilded, Marissa Meyer (Rumpelstiltskin) DNF
  • Sherwood, Meagan Spooner (Robin Hood)
  • Pride and Premeditation, Tirza Price (Stolthet och fördom) DNF
Kommentar:
Maj är oftast ingen månad där jag läser särskilt mycket. Detta beror främst på att jag är totalt upptagen på att njuta av våren och all grönska. Inte kan jag lyssna på bok heller för då missar jag ju all fågelsång som är det bästa jag vet. Men det blev tillslut fem stycken böcker och två som jag inte klarade avsluta.

Vi kan ju börja med de som inte blev avslutade. Jag hade höga förhoppningar på båda två. När jag började lyssna på Pride and Premeditation tyckte jag det var kul att se alla kända karaktärer från Stolthet och fördom vara med, men tillslut blev det att jag drog mig för att sätta på ljudboken för att det helt enkelt var ganska segdraget och tråkigt. När jag väl kom till den insikten var det inte svårt att byta bok till något jag faktiskt ville lyssna på.

Gilded
är jag lite sur över att den inte funkade för mig. Den började relativt bra med en genuin sagostämning, men när det började dyka upp demoner och annan bröte, kände jag att nej denna var inte skriven för mig. Så jag Dnfade den ganska snabbt också. 

Sherwood
å andra sidan var en retelling som passade mig. En kul och annorlunda version av Robin Hood samt väldigt lättläst.
Det gällde även Red Wolf, fast denna var en ganska mörk version av Rödluvan, inte för att originalet är särskilt lättsam det heller. 

Sedan hade jag ju två fortsättningar på serier jag läser. Natriumklorid var en riktigt bra och spännande fortsättning på Avdelning Q-serien. En bland de bättre faktiskt.

En svärm av tusen bin del 1
var ett kärt återseende av människorna på Frasers Ridge och som vanligt varvades vardagsliv med dramatiska händelser och jag njöt av läsningen boken igenom.

Människorna
av Matt Haig var lite av en besvikelse. Bra tanke och lite humoristisk emellanåt men drunknade i filosofiska tankar och existensiella frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar