söndag 8 maj 2022

Belles löfte, Lesley Pearse

Titel
: Belles löfte
Serie: Belle #2
Författare: Lesley Pearse
Utgivningsår: 2012
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 17 timmar 8 minuter
Genre: Historisk roman, Romance
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Louise Raeder

Handling:
När första världskriget bryter ut tar Belle Reillys man Jimmy värvning och blir placerad vid de farliga utposterna i norra Frankrike. Belle inser att hon inte kan stanna hemma i England och se på när så många män offrar sina liv så hon blir ambulansförare för Röda korset och hamnar även hon i Frankrike. En tragisk händelse gör att hon möter Etienne – en man ur hennes förflutna som hon aldrig lyckats glömma och plötsligt ställs allt Belle tidigare levt för på ända …

Sliten mellan förbjuden passion, kärlek och lojaliteter hamnar Belle i en omöjlig situation.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Trots att detta är en omläsning blir jag helt fast i boken. Jag vill veta och vill ha mer. Belle är en stark ung kvinna som kämpar mot normerna i samhället och även om jag inte gillar alla val hon gör är det ändå spännande att se vad som händer. Hon är ju dessutom en kvinna som råkar ut för den ena olyckliga omständigheten efter den andra, men ger inte upp ändå. Det är nog hennes kämparglöd som gör att jag fastnar så för henne och boken som helhet. Men det finns också i allt elände härliga vänskaper och människor som verkligen ställer upp för varandra och det uppskattar jag också att läsa om.

Detta är bok två i trilogin Belle och jag tycker till och med bättre om denna än första boken, så jag tycker att den är läsvärd helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar