tisdag 17 maj 2022

Tisdagstrion - Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan


 Ugglan & Bokens tisdagstrio är det dags för igen. Idag skall det vara tre böcker med Parallella berättelse/flera tidsplan. Det senaste året har jag läst flera böcker som passar in på detta temat. Jag väljer de här tre till veckans trio.

De saknade vännernas bok, Lisa Wingate
Den här boken hade två spännande historier på två olika tidsplan. Jag minns faktiskt inte hur de hängde ihop, men jag minns att jag tyckte att varje historia för sig hade blivit en bra bok. Det var ganska irriterande att bli avbruten varje gång och hoppa till den andra tidslinjen eftersom jag var så engagerad i den jag läste.

I den turbulenta tiden efter det amerikanska inbördeskriget ger sig 18-åriga Hannie ut på en farofylld resa för att hitta sin mor och de åtta syskon som alla fördes bort av slavhandlare. Hennes dyrbaraste ägodel är tre blå glaspärlor som hon fick av sin mormor som ett kännetecken. Drömmen är att familjen en dag ska återförenas och att pärlhalsbandet ska bli komplett igen.

1987 börjar Benny Silva arbeta i en skola i en fattig stad i Louisiana. Både elever och föräldrar saknar framtidshopp och har tappat kontakten med sina rötter. Men en dag hittar Benny en hundra år gammal bok som kommer att förändra allt.

Vicious, V.E Schwab
Jag tycker att denna boken har ett väldigt spännande tema och koncept. Berättelsen är riktigt spännande när man väl kommer in i den, men här hoppar man fram och tillbaka i tid så att det är svårt att hänga med var på tidslinjen man befinner sig just nu. Plus att jag har upptäckt att Schwabs skrivsätt inte är för mig, men jag jobbade mig igenom denna boken ändå för att den är ändå bra. Jag skall bara ta tag i bok två också snart.

Victor and Eli started out as college roommates-brilliant, arrogant, lonely boys who recognized the same sharpness and ambition in one another. A shared research interest in adrenaline, near-death-experiences, and seemingly supernatural events reveals an intriguing possibility: that under the right conditions, someone could develop extraordinary abilities. But when their thesis moves from the academic to the experimental, things go horribly wrong.

They become EOs, ExtraOrdinaries, leaving a body in their wake and turning on each other. Ten years later Victor has escaped from prison and is determined to get his revenge on the man who put him there, aided by a young girl with the ability to raise the dead. Eli has spent the years hunting down and killing every EO he can find, convinced that they are a crime against God, all except his sidekick, a woman whose power is persuasion and whom he cannot defy.

Armed with terrible power on both sides, driven by the memory of betrayal and loss, the arch-nemeses have set a course for revenge-but who will be left alive at the end?

Dark Matter, Blake Crouch
Det finns böcker med paralella berättelser och olika tidsplan och så finns det den här boken som har en alldeles egen nivå. Men jag vill inte berätta för mycket för då förstör jag läsupplevelsen för de som blir sugna på denna. Men ni som vet, VET.

Vetenskapsmannen Jason Dessen spåddes en lysande framtid men allt förändrades när hans flickvän blev gravid. Istället för en framgångsrik karriär är han vid 40 års ålder fysiklärare, pappa till Charlie och gift med Daniela.

Är du nöjd med livet? Det är bland det sista Jason hör innan han slås medvetslös. När han vaknar är han fastspänd vid en bår och omringad av främlingar i skyddsdräkter. En man han aldrig har sett tidigare ler mot honom och säger Välkommen tillbaka. Men Jason känner inte igen sitt liv. Han har hamnat i en värld där hans fru inte är hans fru och hans son aldrig blivit född. Jason själv är inte en vanlig lärare utan ett uppmärksammat geni som har åstadkommit något revolutionerande. Något som borde vara omöjligt.

Är det hans gamla liv som är falskt, eller det nya? Jason ger sig ut på en resa för att hitta tillbaka till sin familj. En resa som tvingar honom att konfrontera de mörkaste sidorna av sig själv, samtidigt som han kämpar mot en skrämmande, till synes oslagbar fiende.

Oförutsägbar thriller om hur långt vi är beredda att gå för att leva livet vi drömmer om.

27 kommentarer:

  1. Vicious har jag läst och älskat. Tack för tips om de andra två.

    SvaraRadera
  2. Både den första och den tredje låter väldigt intressanta.

    SvaraRadera
  3. Dark matter vill jag läsa. Faktum är att den står i hyllan, men än så länge har jag inte kommit till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att ta tag i den tycker jag😊

      Radera
  4. Nu blir jag verkligen nyfiken på Dark mattet som har en alldeles egen nivå. Vad kan det betyda?

    SvaraRadera
  5. Vicious och Dark Matter gillade jag! :)

    SvaraRadera
  6. Inte en susning om dina tre ... men tips tar man ju alltid emot!

    SvaraRadera
  7. har inte läst någon av dina tre. men de två första författarnamnen känner jag igen

    SvaraRadera
  8. Dina böcker låter intressanta jag har inte läst dem. Tack för tips.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen. Böcker som jag inte läst.

    SvaraRadera
  10. Tre spännande tips. Har faktiskt inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  11. Oj, den tredje boken speciellt låter spännande!

    SvaraRadera
  12. Risken med parallella berättelser är väl just att man inte får vara kvar i den man är inne i för tillfället, och ibland gillar man ju den ena historien bättre än den andra dessutom. Jag gillar ändå oftast den här typen av böcker.

    SvaraRadera
  13. Tre helt okända böcker för mig, tack för tipsen!

    SvaraRadera