tisdag 8 februari 2022

Tisdagstrion - A, B, C


Tisdagstrion V. 6 från Ugglan & Boken har temat: A, B, C (författare eller bok på varje bokstav)  
De jag fick ihop är alla Romanceböcker. Denna genre har jag en komplicerad relation till. Jag har inget emot lite kärlek i böckerna jag läser, men jag hatar sexscener och jag har svårt för när det blir för pang på. Romanceböcker för vuxna är ofta inte alls för mig, ändå provar jag på genren då och då, men blir gång på gång väldigt besviken.

Det här är en romantisk bok som jag faktiskt gillade. Den var gullig, rolig och det var inte kärlek på en gång.

När Sophies föräldrar bestämmer sig för att resa bort över jul övertalar hon dem att få stanna hos sin mormor och morfar istället. Planen är att smita ut och kunna träffa (läs: hångla med) sin pojkvän Griffin utan att någon lägger sig i. Men när hon ska överraska Griffin med de goda nyheterna hör hon honom säga till en kompis att han egentligen vill att Sophie ska åka bort, att han vill ha en paus!

Mormor kommer på en briljant plan för att muntra upp Sophie, som är helt förkrossad: bästa sättet att laga ett brustet hjärta är att kasta sig ut i dejtingdjungeln! Under de kommande tio dagarna ska Sophie gå på tio dejter, alla ordnade av olika släktingar. Någon kommer fixas av kusinen Olivia (som tack och lov är en helt normal person), en annan av galna moster Patrice (att medverka i en pjäs utklädd till Jungfru Maria räknas väl som en dejt?).

Mitt i allt detta dyker Griffin upp igen, och det gör Sophie mer förvirrad än någonsin. För kanske, kanske har hon börjat få känslor för någon annan. Någon som absolut inte är tillgänglig. Det här kommer bli den värsta julen i Sophies liv. Eller ...?

B: Beth O'Leary Sambo på försök
Här har vi också en bok som är helt okej. Det är lite tokigt och man får se en gullig relation som växer fram.

Tiffy Moore behöver ett billigt boende omedelbart. Leon Twomey jobbar nätter och är i stort behov pengar. En annons kopplar ihop de två främlingarna. Deras vänner tycker att idén är galen, men egentligen är det den perfekta lösningen i Londons tokdyra bostadsbubbla: Leon innehar lägenheten dagtid medan Tiffy jobbar, och på kvällarna och nätterna är den hennes.Trots att de aldrig träffats kommer Tiffy och Leon allt närmare varandra. Och med struliga ex, jobbproblem och en felaktigt fängelsedömd bror smälter deras världar samman till en. Men kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat?

C: Christina Lauren The Unhoneymooners
Det här var en bok som jag trodde och hoppades vara för mig, men icke. Relationen var dålig och boken innehöll ett problem baserat på kommunikationsproblem och förutfattade meningar, vilket jag hatar.

The honeymoon of a lifetime . . . with her sworn enemy!

Olive is always unlucky; her identical twin sister Ami, on the other hand, is probably the luckiest person in the world. While she's about to marry her dream man, Olive is forced to play nice with her nemesis: the best man, Ethan.

Yet Olive's luck may be on the turn . . . When the entire wedding - except for Olive and Ethan - gets food poisoning, there's an all-expenses-paid honeymoon in Hawaii up for grabs. Putting their mutual hatred aside, Olive and Ethan head for paradise. But when Olive runs into her future boss, the little white lie she tells him spirals out of control.

Forced to play loving newlyweds, she and Ethan find themselves in closer proximity than they ever expected. Soon, Olive finds that maybe she doesn't mind pretending. In fact, she's beginning to feel kind of . . . lucky.

36 kommentarer:

  1. Sambo på försök var jag nyfiken på när den kom, men den har jag helt glömt bort. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att kunna hjälpa till😊

      Radera
  2. Det är nog inga böcker jag kommer att leta upp, men tack för tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, var det inget som lockade här😊

      Radera
  3. Romanen har jag aldrig testat, bara mina egna romanser i livet. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kan vara nog så komplicerade.😊

      Radera
  4. Jag har inte läst någon av dina böcker. Tack för tips

    SvaraRadera
  5. Tre för mig obekanta - och jag blev inte riktigt sugen heller ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske inte riktigt var din typ av böcker :)

      Radera
  6. tre helt okända böcker för mig

    SvaraRadera
  7. Sambo på försök är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Tio underbara, härliga, hemska dejter låter underhållande!

    SvaraRadera
  9. Sambo på försök har jag länge varit nyfiken på.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av dem. Feelgood och romance funkar inte på mig, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl tur att det finns många andra typer av böcker.

      Radera
  11. Den översta har jag försökt mig på , den mellersta vet jag inte om jag läst. Den sista verkar ett bra tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar inte den nedersta :)

      Radera
  12. Vilken härlig blandning :). Tycker mycket om Laurens böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog läst två av henne, men de har inte varit min grej.

      Radera
  13. Gulliga böcker behöver man ibland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara lite mysigt som omväxling.

      Radera
  14. Det här med kommunikationsproblem... när hela bokintrigen bygger på att två karaktärer missförstår varandra över något som hade lösts på nolltid om de bara hade pratat med varandra, det är lite för vanligt och otroligt irriterande!

    SvaraRadera
  15. Jag har också svårt för romance. Kul ändå att du har hittat nån du faktiskt uppskattade. Jag vågar sällan ens prova :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas alltid att jag skall gilla dem, för de låter bra, men blir oftast besviken.

      Radera
  16. Inte läst någon av dessa. Romance kräver verkligen att författaren slår rätt precis rätt ton.

    SvaraRadera
  17. Tre helt okända böcker för mig, så tack för tipsen!

    SvaraRadera