tisdag 1 december 2020

Tisdagstrion - Väderfenomen i titeln

Veckans tisdagstrio är ganska direkt, men känns ändå lite lurig. Denna veckan skall vi enligt Ugglan och Boken hitta böcker med: Väderfenomen i titeln

Det var ju bara att gå tillbaka i tiden och leta. Det här är vad jag hittade.


Gabaldon Diana Snö och Aska
 
Sjätte boken om Claire och Jamie Fraser har snö i titeln. Den här serien är riktigt bra och spännande, tyvärr är inte alla böcker ute än så hur historien slutar vet man inte än.
I skuggan av en mörk framtidÅret är 1772 och det nordamerikanska frihetskriget närmar sig. Upprorets eld pyr redan, och guvernören behöver någon som kan fungera som en enande kraft; någon som kan dämpa det sjudande missnöjet bland nybyggare och indianer och upprätthålla säkerheten för kungen och fosterlandet.Alla är överens om att Jamie Fraser är rätt man för uppgiften. Men det finns ett problem. Eftersom Jamies hustru Claire är tidsresenär vet Jamie att om tre år är kolonierna självständiga och de kungatrogna antingen döda eller drivna i landsflykt. Och över alltsammans svävar ytterligare ett hot i form av en notis klippt ur ett nummer av Wilmington Gazette från 1776. Enligt denna har byggnaderna på Frasers Ridge förstörts vid en eldsvåda och de boende omkommit i lågorna. För en gångs skull hoppas Jamie att tidsresenärerna i hans familj ska ha fel något som bara framtiden kan utvisa ...

Lynch Scott Red Seas under Red Skies
 
Red Skies kanske är en optimistisk tolkning av temat, men denna ville jag ha med. Det är andra boken om Locke Lamora, en simpel tjuv vars berättelse är full med äventyr och humor. Nu blev jag riktigt sugen på att läsa första boken igen. Jag kan bara rekommendera den här serien om man vill ha en fantasy i medeltida miljö, med en huvudkaraktär som inte är den bästa mannen, men är ganska rapp i käften.

They say that the Thorn of Camorr can beat anyone in a fight. They say he steals from the rich and gives to the poor. They say he's part man, part myth, and mostly street-corner rumor. And they are wrong on every count. Only averagely tall, slender, and god-awful with a sword, Locke Lamora is the fabled Thorn, and the greatest weapons at his disposal are his wit and cunning. He steals from the rich - they're the only ones worth stealing from - but the poor can go steal for themselves. What Locke cons, wheedles and tricks into his possession is strictly for him and his band of fellow con-artists and thieves: the Gentleman Bastards.

Maas Sarah J. A Court of Mist and Fury
Sarah J. Maas verkar ha en förkärlek för väderfenomen i titlarna på sina böcker. Jag har läst två böcker till, av henne där det förekommer. Just denna boken är andra boken i trilogin Ett hov av taggar och rosor, som handlar om alver och maktgalna sådana. Jag har för mig att jag tyckte andra boken var den bästa i trilogin.

Feyre har överlevt Amaranthas strävan att återvända till Vårhovet, men till ett högt pris. Trots att hon besitter högalvernas krafter är hennes hjärta fortfarande mänskligt, och hon kan inte släppa tanken på de fruktansvärda dåd hon utförde för att rädda Tamlins folk.
Inte heller har hon glömt sin förhandling med Rhysand, Natthovets fruktade höglord. Samtidigt som Feyre navigerar genom ett nät av politik, passion och storslagen kraft, vaknar en ännu större ondska till liv en ondska som bara Feyre själv kan stoppa.
Men bara om hon kan hålla sina gåvor i schack och om hon kan läka sin stukade själ. Bara om hon kan bestämma sig för hur hon vill forma sitt liv och framtiden för en värld som har klyvts mitt itu.

22 kommentarer:

  1. Alla tre böckerna är okända för mig, men du har ju både snö och dimma här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man fick ju plocka det man hade :)

      Radera
  2. tre nya författare med passande titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker jag lyckades ganska bra ändå.

      Radera
  3. Av Gabaldon har jag bara läst den första i den serien och jag är ganska tveksam till om det blir fler. Maas känner jag igen namnet på, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade man inte första är det nog ingen ide att fortsätta. Tyckte nog att den första var det starkaste boken :)

      Radera
  4. Snö och aska verkar annorlunda och spännande.

    SvaraRadera
  5. Har inte kommit så långt som till Snö och aska i Gabaldons serie ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ett tag att komma igenom de där tegelstenarna.

      Radera
  6. har inte läst någon av din trio. Gabaldon känner jag väl igen liksom Maas. men Lynch Scott är ett nytt namn för mig

    SvaraRadera
  7. Helt nya för mig, alla tre. Den första serien blir jag nyfiken på (se där, den finns på Storytel!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Outlanderserien är väl värd att både läsa och se serien :)

      Radera
  8. Gabaldon känner jag till, men har inte läst. De andra två är helt nya för mig, så det var spännande tips! Och gott om väder blev det ju :-)

    SvaraRadera
  9. Tack för tipsen. Boken av Sarah J. Maas står och väntar i min bokhylla.

    SvaraRadera
  10. Snö och aska harjag läst. Red Seas Under Red Skies ska jag läsa. Har läst andra böcker av Sarah J Maas.

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt att dela med sig av boktips.

      Radera
  12. Bara olästa författare för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera