torsdag 31 december 2020

Kort sammanfattning av 2020

Böcker lästa: 65 st
På svenska: 44 st.
På engelska: 21 st.
Manliga författare: 21 st.
Kvinnliga författare: 44 st.
Som ljudbok: 49 st. 


Betyg satta:
1:
0 st
1,5: 0 st
2: 7 st
2,5: 0 st
3: 25 st
3,5: 3 st
4: 18 st
4,5: 4 st
5: 8 st

Genomsnittligt betyg: 3,53

Kaosutmaningen:  25/40 √
Goodreads läsutmaning: 65/52 √
Goodreads Choice Awards: 10/10 √
Klassiker: 5 st


Författare jag läst mest av under året: Jussi Adler-Olsen 6st

Årets klassiker: Den gula Tapeten, Charlotte Perkins Gilman

Årets kärlek: The Simple Wild, K.A Tucker

Årets äventyr: Bergens stjärnor, Jojo Moyes

Årets gulligaste: Tio underbara, härliga hemska dejter, Ashley Elston

Årets bästa: Bergens Stjärnor, Jojo Moyes

Årets mest oväntade: Institutet, Stephen King

Årets sämsta: Normala Människor, Sally Rooney

Bästa thriller/krim: De sju morden på Evelyn Hardcastle, Stuart Turton

Tankar om Bokåret 2020:
Vilket konstigt år vi haft rent allmänt. Man skulle kunna tro att Covid-19 med alla restriktioner kring den sjukdomen, skulle generera mer tid till läsning. Tiden fanns, men rädslor och oro fick iallafall mig att ha svårt att koncentrera mig på läsningen under vissa perioder. Dessutom tvingade jag mig att läsa ett gäng böcker som jag inte uppskattade och det gör ju inte mycket positivt för läslusten. 

Men en del helt underbara böcker fick jag läst ändå, som kommer synas tydligare i ett senare inlägg om Bästa böckerna i år. Det kommer även komma ett inlägg om de Sämsta böckerna 2020. Mina utmaningar klarade jag, men i år tyckte jag inte att det var lika kul som jag brukar, så lite förändringar kommer det att bli inför 2021.

Sen har jag funderat en hel del kring betygsättning av böcker. Ibland tycker jag det är svårt att sätta ett rättvist betyg på en bok. Andra gånger tycker jag inte att betyget jag satte gäller några veckor senare. Så kanske skall jag försöka bli bättre på att förklara vad jag tycker är bra och dåligt med en bok och strunta i sifferbetyget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar