torsdag 3 december 2020

Greven av Monte Cristo, Alexandre Dumas

Titel
: Greven av Monte Cristo
Originaltitel: Le Comte de Monte-Cristo
Serie: -
Författare: Alexandre Dumas
Utgivningsår: 1844
Förlag: AB Svenska Ljud Audioförlag
Sidor/tid: 11 timmar
Genre: Klassiker
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tomas Lödahl

Handling:
Den oskyldigt dömde Edmond Dantès, som suttit fängslad i 14 år, förväxlas med en avliden fånge, och lyckas fly ur fängelset. Den avlidne avslöjade innan sin död platsen där en berömd försvunnen skatt skall finnas. När Dantés flytt, hittat skatten och utnämnt sig själv till Greve så gör han till sin livsuppgift att hämnas på de som fick honom oskyldigt fängslad.

Mina åsikter:
Uppläsare: 3/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Först måste jag poängtera att jag läst/lyssnat på en förkortad version av boken. Originalet verkar vara runt 1300 sidor, men jag har "bara" lyssnat i 11 timmar. Jag vet inte hur detta har påverkat boken. Men jag bävade lite då jag gick in i denna bok, då jag förut läst De tre musketörerna av samma författare och tyckt väldigt illa om den. I andra filmsammanhang har jag älskat de tre musketörerna i flera olika tappningar, men alltså inte boken. Jag var rädd att samma sak skulle hända med den välkända historien om Greven av Monte Cristo. 

Kanske vann boken på att bli komprimerad. Kanske hade jag gillat +1000 sidor om samma äventyr. Det får vi nog aldrig veta. Jag var ganska nöjd med den här. Kanske var den lite seg att komma in i, den hade en oändlig radda med namn på personer, som dessutom ändrade namn, som jag hade väldiga problem att komma ihåg. Men historien är riktigt spännande och gripande. 

Jag fastnar snabbt för stackars Dantés. Han tror han står på höjden av sin lycka för att sedan falla till botten, då andra går över lik för att få det de vill ha, inte konstigt att han blir lite bitter. Han har min fulla sympati. 

Det känns som boken består av två delar. Första delen är när Danté blir och är fängslad och andra delen är när han skall ta ut sin hämnd. Det är under hämnddelen har jag får problem med att följa med i vem som är vem och som gjort vad. Det kanske inte hade varit samma problem om man läst, istället för att lyssna på boken. Något jag kanske kan sakna är Dantés inre monolog och planering kring hur han lägger upp sin vendetta. Här serveras det mer rakt på sak. Det kanske finns med i den längre versionen, vad vet jag?

Jag är glad att ha läst/lyssnat på boken och är väldigt nöjd över att jag också tyckte om den.

⭐⭐⭐⭐

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar