måndag 30 september 2019

Hjärtats val, Catherine Cookson

Titel: Hjärtats val
Originaltitel: The Parson's daughter
Serie: -
Författare: Catherine Cookson
Utgivningsår: 2018 (1987)
Förlag: Saga Egmont
Sidor/tid: 
Genre: Historisk roman, kärlek
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Johanna Hovergren

Handling:
Prästdottern och pojkflickan Nancy Ann bor i en by med mörka hemligheter. En dag får hon syn på en främmande pojke nere vid floden. Kan det vara sonen som godsherrens drunknade yngre bror sägs ha med en tjänsteflicka och som sägs hållas gömd på vinden? Det blir inte enda gången deras vägar korsas denna stilla sommar när allt mycket snart kommer förändras.

Catherine Cookson föddes 1906 i South Shields och dog 1998 i Newcastle-upon-Tyne. "Kate Hannigan", hennes första roman, utkom 1949. Hon var en av 1900-talets mest älskade underhållningsförfattare och blev både upptagen i Brittiska Imperieordern och adlad till följd av sitt författarskap. Flera brittiska tv-serier är baserade på hennes romaner, som översatts i 25 länder.

Mina tankar:
Det här är en av mina favoritböcker som jag läste om och om igen under tonåren. Hittade jag en Cookson-bok plöjde jag den. Denna hade min mor i sin bokhylla och jag kunde läsa om den flera gånger. Det kändes nu spännande att som vuxen läsa och se vad jag tyckte nu. 

Jag lyssnade på denna som ljudbok och tyvärr hade jag så svårt för inläsaren att jag nästan ville ge upp. Inläsare verkade fullkomligt uttråkad av läsningen och jag kände att många nyanser av karaktärerna tappades av sättet boken lästes in på.

Med det sagt så kan jag säga att jag såg lite annorlunda på boken nu, det romantiska skimret jag tyckte så mycket om som tonåring, fanns inte alls kvar. Det kändes mer som pedofilvarning när en man över 30 suktar efter en 16-åring. Att han dessutom är en skitstövel gör ju inte saken lättare att läsa om. Annars är boken fortfarande engagerande och fångar mig, men med helt andra tankar än mitt naiva, blåögna tonårsjag. Dessutom irriterar jag mig över tanken att allt blir bra bara man blir kär eller gifter sig. Men det är fortfarande en underhållande bok som lätt slukas och jag kan tänka mig att ta upp fler Cooksonböcker för att läsa igen.

Hjärtats val är lättläst och engagerar, trots att det jag förr tyckte var romantiskt, numera snarare är lite motbjudande.

Betyg: 3/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar