måndag 23 september 2019

Näktergalen, Kristin Hannah

Titel: Näktergalen
Originaltitel: The Nightingale
Serie: -
Författare: Kristin Hannah
Utgivningsår: 2015
Förlag: MacMillan Digital Audio
Sidor/tid: 17 timmar 19 minuter
Genre: Historisk roman, andra världskriget
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Polly Stone

Handling:
I kärlek upptäcker vi vilka vi vill vara. I krig förstår vi vilka vi är. När Vianne Mauriacs man ger sig av till fronten 1939 tror hon att hon är trygg för egen del. Det är otänkbart att nazisterna ska kunna invadera Frankrike. Men invasionen kommer, och i hennes hus flyttar det in en tysk kapten. Vianne har inget val - om hon vill behålla sitt hem måste hon och dottern dela det med fienden. Allt eftersom kriget fortsätter blir bristen på mat och pengar akut, och den hotfulla situationen tvingar Vianne till allt större uppoffringar för att skydda sig själv och sin familj.
Samtidigt befinner sig Viannes syster Isabelle i Paris. Hon är en rebellisk artonåring som vägrar acceptera det franska nederlaget. När hon förälskar sig i en partisan dras hon med i motståndsrörelsen. För henne finns inga kompromisser och ingen väg tillbaka.
Kristin Hanna beskriver i Näktergalen kvinnornas krig, den tillvaro på hemmaplan som sällan skildrats. Hennes berättelse om de två systrarna i det ockuperade Frankrike blir en berättelse om styrka och kärlek i en omöjlig tid.

Mina tankar:
Den här boken handlar om hemskheter som utspelades under andra världskriget i Frankrike. Den handlar om sorg, förlust, svält och hur människor tar sig friheter att behandla andra på de mest fruktansvärda sätt. Det är vidrigt att läsa om och leva sig in i, men på något sätt är det ändå berättat på ett ömsint och vackert sätt. Det berättas om mod och att brytas ned, men ändå fortsätta, om hopplösheten. Det berättas om hur kvinnorna som blev kvar i hemmen hade det och om kärlek och vänskap. Om kvinnors olika typer av kamp.

De här två systrarnas berättelse är gripande, engagerande och får mig att storböla emellanåt. Jag får ta pauser för att lugna ner mig så jag kan fortsätta. Det är en känslomässig men ändå helt fantastisk läsning. Lite överraskande så. Det fanns en tid då jag läste väldigt mycket historiska romaner, men det har jag valt bort de senaste åren. Men den här boken ger mig mersmak.

Jag uppskattar berättelsen, hur den är uppbyggd och hur den levandegör hur det kunde vara för just kvinnorna under tidsperioden. Vissa delar påminner lite om den mycket äldre boken av Jacqueline Briskin, det nakna hjärtat, där det också handlar om kvinnors öde i Frankrike under samma tid.

Näktergalen ger en spännande läsning, samtidigt som den ger kvinnors perspektiv på andra världskriget. Känslomässig och engagerande utan att gå alltför djupt in i detaljbeskrivningar av människors ondska.

Betyg: 5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar